ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 高等教育研究叢書
  3. 146巻

理系学部講義の教授学習言語様式のリアリティ

https://doi.org/10.15027/47541
https://doi.org/10.15027/47541
9017071c-326e-4775-a791-4b427bab01df
名前 / ファイル ライセンス アクション
RIHE146.pdf RIHE146.pdf (7.5 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 理系学部講義の教授学習言語様式のリアリティ
言語 ja
タイトル
タイトル Realities of ‘Languaging’ in Lecture Classes of College Science Programs
言語 en
作成者 小川, 正賢

× 小川, 正賢

ja 小川, 正賢

en Ogawa, Masakata

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述 Japanese universities are struggling with governmental pressure to ‘replace instruction medium from Japanese to English.’ While a tacit belief is shared among stakeholders that Japanese college classes are taught in Japanese, a literature review revealed that few studies consider empirical data on the realities of ‘languaging’ (the ways language practices enable the instructor and her/his students to communicate one another academically) in college classes. This study aimed to uncover the realities of ‘languaging’ in college science classes to develop a new theoretical framework that is missing from directly relevant previous works, and then report on a number of preliminary case studies in college science classes guided by the framework. The core idea of the new theoretical framework is a ‘changing focus from “language" to “languaging"’ when examining the realities of language practices in academic communication within science classes. Based upon the framework, ‘languaging’ in science classes was analyzed through the theoretical lenses of: (1) instructor’s interventions (e.g., lecturing, blackboard writing, distributed materials) vs. the students’ activities (e.g., note-taking, and questioning); and (2) ‘written’ vs. ‘oral’ languaging. The case studies included are: (1) analyses of college science classes, (2) a comparative study of science professors’ experiences in their college student days and those in their current classes as instructor, (3) a historical study of science classes in an earlier higher education institution, and (4) cross-national comparative case studies on science classes.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ TableOfContents
内容記述 はしがき… i 第一章 序論… 1 第二章 大学授業という言語活動に迫るアプローチ:方法論的考察… 7 第三章 現代の理学系学部での講義の教授学習言語様式:予備的調査結果から… 19 第四章 Web 調査にみる理学系教員の講義体験:学生時代と教授者時代の比較… 29 第五章 宮部金吾の植物学講義での教授学習言語様式:受講ノートの分析から… 59 第六章 教授学習言語様式の通文化的比較:二つの小規模インタビュー調査から… 77 補章 言語様式への覚醒とこだわり:自己エスノグラフィックな覚書… 93 あとがき…109
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本報告は,JSPS 科研費(挑戦的研究(萌芽):17K18672)の助成を受けた研究成果の一部である。
出版者
出版者 広島大学高等教育研究開発センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
資源タイプ book
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/47541
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ ISBN
関連識別子 978-4-86637-013-2
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10185602
書誌情報 高等教育研究叢書
Reviews in higher education

巻 146, 発行日 2019-03-31
旧ID 47541
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-28 03:05:33.219302
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3