WEKO3
アイテム
統合的・発展的に考察する力を育成する算数科授業の開発 : 第1学年「ながさ・かさ」第2学年「長さ」における異学年交流を通して
https://doi.org/10.15027/53632
https://doi.org/10.15027/5363258df5b62-9787-44d4-8313-8f4187f41f46
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-28 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 統合的・発展的に考察する力を育成する算数科授業の開発 : 第1学年「ながさ・かさ」第2学年「長さ」における異学年交流を通して | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Lesson Development in Mathematics Education Aimed at Fostering the Ability of Integrated and Developmental Thinking: Through Cross-Grade Exchange in the Lessons on “Length and Bulk" in the First Grade& “Length" in the Second Grade | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
川口, 知佐子
× 川口, 知佐子
× 松浦, 武人
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2023 教職開発専攻 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Multiple classes | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Cross-grade exchange | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Ability to think in an integrated and developmental manner | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 複式学級 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 異学年交流 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 統合的・発展的に考察する力 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This study aims to clarify the ideal lesson method to foster the ability of integrated and developmental thinking by focusing on exchange in combined classes. Three aspects must be considered to make the most of the interaction scene. The first is to structure a unit so that contents that handle the same viewpoint and way of thinking can be set simultaneously. The second is to structure the class so that an exchange time between different grades can be created within one unit time. This was practiced in a unit that deals with the same measurement area. The evaluation was conducted by observing the consideration in an integrated and developmental manner based on the utterance record and the descriptions of the reflection of the children. The results were as follows. By considering the unit structure, setting an exchange time between different grades, and using common teaching materials, it is possible to foster the ability of integrated and developmental thinking. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Hiroshima University Professional Graduate School for Teacher Education | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53632 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 教職開発研究 en : Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders 号 6, p. 1-10, ページ数 10, 発行日 2023-03-15 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Article | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 53632 |