WEKO3
アイテム
算数・数学に対する好意的な態度の育成を目指す教材の開発 : 数学の美しさの感得を通して
https://doi.org/10.15027/52086
https://doi.org/10.15027/52086cec36e25-2851-41ba-8ad8-b7d911982b13
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 算数・数学に対する好意的な態度の育成を目指す教材の開発 : 数学の美しさの感得を通して | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Development of Educational Materials to Foster Favorable Attitudes toward Mathematics: Appreciating the Beauty of Mathematics | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
木原, 正智
× 木原, 正智
× 松浦, 武人
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 教職開発専攻 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Attitude toward Mathematics | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Beauty of Mathematics | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Silver Ratio | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Golden Ratio | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 算数・数学に対する態度 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 数学の美しさ | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 白銀比 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 黄金比 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to develop educational materials that foster favorable attitudes by appreciating the beauty of mathematics. Specifically, we developed teaching material focusing on the silver and golden ratios for sixth graders in elementary school, and analyzed the contents of questionnaires. We confirmed that the educational material developed had a positive impact on students’ appreciation for the beauty of mathematics, and on their attitudes toward mathematics. For instance, 90% of the students had the desire to learn more through the teaching material. Furthermore, the study shows that it is probable that students appreciate the beauty of mathematics by exploring the silver and golden ratios in junior and senior high school as well as in elementary school. As an example, we explain the beauty of mathematics that high school students are able to appreciate through the connection between the golden ratio and the Fibonacci sequence in this paper. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/52086 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-8664 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12860624 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 33 | |||||||||||||
書誌情報 |
教職開発研究 Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders 号 5, p. 33-42, 発行日 2022-03-15 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Article | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 52086 |