WEKO3
アイテム
英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から
https://doi.org/10.15027/53827
https://doi.org/10.15027/5382748092ddc-b616-49a7-b80f-9d2a6ee2f3d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-05-09 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 英単語学習における動機づけの向上と学習方略使用の促進を目指した介入研究 : 小学6年生に対する学習講座の実践から | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | An Intervention to Enhance Students’ Motivation and Use of Learning Strategies in English Vocabulary Learning: A Learning Program for Sixth-Grade Students | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
成瀬, 陽奈子
× 成瀬, 陽奈子
× 深谷, 達史
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | English vocabulary | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | motivation | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | elementary school | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to examine whether teaching English vocabulary learning strategies to sixth-grade students promotes their motivation and spontaneous use of learning strategies. Nine sixth-grade students participated in a five-day study program held at a university. In the course, students were taught the elaboration and organizing strategy and trained to use these strategies. For elaboration strategy, students utilized katakana English to infer the pronounce and meaning of English words. For organization strategy, we taught them how to decompose English words into affixes and stems, and to understand them by combining their meanings. Phonics instruction was also provided so that the students could use these strategies on their own. The results showed that both self-efficacy and value of learning English words enhanced from pre- to post measurements. In addition, the results of the English vocabulary learning test showed that the students learned more English vocabulary in the post-test. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Center for School Education Research and Development, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53827 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19H01756/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 19H01756 | |||||||||||||
研究課題名 | 認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題名 | 認知的スキルと社会情動的スキルの統合的介入方策の開発と評価 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 75 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 学校教育実践学研究 en : Hiroshima journal of school education 巻 29, p. 75-81, ページ数 7, 発行日 2023-03-17 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 学習指導法・教材およびカリキュラム開発 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 53827 |