WEKO3
アイテム
台湾の歴史教科書にみる統合概念
https://doi.org/10.15027/52352
https://doi.org/10.15027/5235276976797-a392-4421-9360-d632d3f6eaa8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 台湾の歴史教科書にみる統合概念 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The Concept of Integration in History Textbooks in Taiwan | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
小川, 佳万
× 小川, 佳万
× 小野寺, 香
× 石井, 佳奈子
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Integration | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Textbook | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | History | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Taiwan | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | This paper attempts to clarify the relationship between "Taiwanese," "Chinese" and "Han people" as concepts of integration through history textbooks of senior secondary schools in Taiwan, and also in China. Textbooks are official knowledge and suggests parts of what kind of integration the governments consider. The following three points have clarified in this research. First, the commonly used Han nationality (Hanzu) refers to the Han people (Hanren) of Mainland China, while the Han people of Taiwan are referred to as Han people in Taiwanese textbooks. In this case, the Han people in Taiwan were emphasized as being much newer than the indigenous people, having migrated 400 years ago. Secondly, Chinese textbooks are trying to measure integration by diluting the Han majority. This is in contrast to the many Chinese documents and academic papers. Third, in Taiwan, rather than Han people as used in history textbooks, Hakka people, Minnan people, and Mainland people are used as subordinate concepts of Han people in general. The reason why these terms do not appear in the history textbooks is the history of the Han people is only 400 years old at most, and that of the Mainland people is only a several decades. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,公益財団法人JFE21 世紀財団による2019 年度アジア歴史研究助成によるものである。 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/52352 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1341-111X | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10491493 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 129 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学校教育実践学研究 Hiroshima journal of school education 巻 28, p. 129-136, 発行日 2022-03-18 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 国際理解教育 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | International Understanding in Education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 52352 |