WEKO3
アイテム
Web調査に基づく小学校における漢字学習指導の実態 : 学習方略指導に着目して
https://doi.org/10.15027/52339
https://doi.org/10.15027/52339c62cb5e9-e2db-499d-82b0-6412008cb28c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Web調査に基づく小学校における漢字学習指導の実態 : 学習方略指導に着目して | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Kanji Learning Instructions in Elementary Schools in Japan through Web Surveys: Focusing on Instruction of Learning Strategies | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
岩本, 匡矢
× 岩本, 匡矢
× 深谷, 達史
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Kanji learning | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | learning strategy | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | elementary school teachers | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | web-survey | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | In this study, we conducted a web survey focusing on teaching Kanji learning strategies among 151 elementary school teachers in Japan. Using both open-ended and Likert-type questions, we investigated how teachers instructed their students’ Kanji learning. Analysis of the open-ended questions revealed that while many elementary school teachers teach children about the forms of Kanji characters, few teach children effective learning strategies. Analysis of the Likert-type questions indicated that the rehearsal strategy was taught less often than other types of instruction. The results also indicated that metacognitive strategies based on self-correction were taught more than other instructions. Although the results of this study showed different trends depending on the open-ended and Likert-type questions, the results of the open-ended questions suggest that not necessarily many teachers explicitly teach effective Kanji learning strategies. It is expected that classroom observations that accurately reflect the actual situation will be conducted in the future. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究はJSPS 科研費 19H01756 の助成を受けたものです。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/52339 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1341-111X | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN10491493 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 9 | |||||||||||||
書誌情報 |
学校教育実践学研究 Hiroshima journal of school education 巻 28, p. 9-16, 発行日 2022-03-18 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 学習指導法・教材およびカリキュラム開発 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 52339 |