WEKO3
アイテム
台湾の高級中学における公民概念の展開 : 多文化社会に着目して
https://doi.org/10.15027/50624
https://doi.org/10.15027/5062482b1b4f5-50e5-4f38-8a10-3195e85cd619
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 台湾の高級中学における公民概念の展開 : 多文化社会に着目して | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Development of the Taiwan Citizen Concept in Senior High Schools: Focusing on a Multicultural Society | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
小川, 佳万
× 小川, 佳万
× 小野寺, 香
× 石井, 佳奈子
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Taiwan | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | senior high school | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | civic education | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | textbook | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | course of study | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | This paper deals with education-related policy documents, courses of studies and civics textbooks of senior high schools to clarify the concept of ‘Taiwan citizen’. There are following three findings as a result of the analysis. First, academic ability and the ‘Taiwan citizen’ have been strongly linked at the policy level, and, accordingly, the realization of the ‘citizen’ means to improve academic ability. Second, what was clarified through the analysis of the textbooks was that ‘Taiwan citizen’, ‘we’, and ‘our country’ was strongly tied. In other words, ‘Taiwan citizen’ is a concept close to ‘nation’, and, in this sense, it cannot be said that the concept of ‘Taiwan citizen’ has changed significantly. Thirdly, there are various sub-items under the concept of the ‘Taiwan citizen’, and, among them, ‘multiculturalism’ and ‘multicultural society’ has been newly added and emphasized as the items of ‘Taiwan citizen’ in recent years. One of the findings from the textbook analysis is that while multicultural education in Taiwan was traditionally for indigenous people, it is more conscious of coexistence with new residents coming from Southeast Asian countries, which suggests the flexibility of Taiwan's concept of ‘citizen’. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究はJSPS科研費JP19H01639の助成を受けたものです。 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/50624 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1341-111X | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10491493 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 145 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学校教育実践学研究 Hiroshima journal of school education 巻 27, p. 145-152, 発行日 2021-03-19 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 国際理解教育 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | International Understanding in Education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 50624 |