ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学校教育実践学研究
  3. 25巻

食べ物をネタとした社会科授業の新たな可能性 : 賢い「消費者」の育成から社会的合意形成を目指す「生活者」の育成へ

https://doi.org/10.15027/47509
https://doi.org/10.15027/47509
a9992819-3cad-4363-aba8-d5c0fa308ac4
名前 / ファイル ライセンス アクション
HiroshimaJSchEduc_25_77.pdf HiroshimaJSchEduc_25_77.pdf (523.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 食べ物をネタとした社会科授業の新たな可能性 : 賢い「消費者」の育成から社会的合意形成を目指す「生活者」の育成へ
言語 ja
タイトル
タイトル New possibilities to utilize food as a theme in a social studies lesson: From educating wise “consumer" to educating “human being" who pursues mutual agreement in a society
言語 en
作成者 金, 鍾成

× 金, 鍾成

ja 金, 鍾成

en Kim, Jongsung

Search repository
今井, 祐介

× 今井, 祐介

ja 今井, 祐介

en Imai, Yusuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 food
主題
主題Scheme Other
主題 social studies
主題
主題Scheme Other
主題 consumer
主題
主題Scheme Other
主題 human being
主題
主題Scheme Other
主題 mutual agreement
内容記述
内容記述 Many Japanese social studies teachers have utilized food as a theme in their lessons because of its student-friendly and abundant-narrative characteristics. However, there was no systemic research on why and how teachers used food as a theme in their lessons, so the value of food in social studies has not yet been clearly revealed. This study aims at reviewing social studies research that dealt with food as a theme and discovering new possibilities of food in social studies. For the aim, we collected the research that dealt with food from the three major Japanese social studies journals. After finding the similarities and differences of the research, we categorized it into four types: "Inquiring concepts and theories," "Understanding people's effort," "Analysing values," and "Regenerating one’s own region." Each type had its own positive educational vision; however, it tended to focus on an individual, instead of a society or community. In other words, food was utilized as a theme to educate an individual, wise "consumer," instead of a "human being" who could pursue a mutual agreement with others. Considering educating democratic citizens in social studies, we need to expand our usage of food from "I-focused" approach to "We-focused" approach.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/47509
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1341-111X
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10491493
開始ページ
開始ページ 77
書誌情報 学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education

巻 25, p. 77-84, 発行日 2019-03-20
見出し
大見出し 学習指導法・教材およびカリキュラム開発
言語 ja
見出し
大見出し Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development
言語 en
旧ID 47509
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 14:39:27.458006
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3