Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
大学院生と大学生による天体観望会実施報告 : 幼稚園児の天体望遠鏡による月と士星の観察 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Report on a Stargazing Session Conducted by Graduate and Undergraduate Students: Observing the Shapes of Moon and Saturn through Telescopes by Kindergarten Children |
|
言語 |
en |
作成者 |
山崎, 博史
妹尾, 息吹
長谷川, 礼次
藤井, 潤
羽座, 健太
武永, 有岐子
久森, 洸希
久原, 有貴
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
stargazing session |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
graduate and undergraduate students |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
kindergarten children |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
shape |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
telescope |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
Aspiring secondary school science teachers must experientially learn the way of using a telescope and teaching star watching through a stargazing session. As a part of experiential activities, a stargazing session to observe the moon and Saturn was organized for 5-year-old kindergarten children on October 27, 2017, by graduate and undergraduate students; the session was conducted on the roof of building C of the Faculty of Education, Hiroshima University. The preparation for the session was a good opportunity for the students to review the knowledge that they had learned in class. The students interviewed the children about the shape of moon and Saturn immediately after they observed the planets. The two kinds of telescope used in star observing and the order of the planets that the children watched did not have much effect on the visibility of the planets. The results of interviews on the shape of the Moon indicated that the children understood the rough shape of the moon; however, they could not make an accurate understanding of the difference of the shape on the right and left sides. Furthermore, a possible effect of visual information, such as drawings, on the form of stars was confirmed. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究の一部にJSPS科研費(JP26350235, JP17H00820) を使用した。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/45459 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1341-111X |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10491493 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
67 |
書誌情報 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
巻 24,
p. 67-73,
発行日 2018-03-22
|
見出し |
|
|
大見出し |
学習指導法・教材およびカリキュラム開発 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development |
|
言語 |
en |
旧ID |
45459 |