WEKO3
アイテム
教員養成の質保証に向けた教職実践演習のモデル開発に関する研究(2) : 教職実践演習受講生を対象とした調査の結果を中心に
https://doi.org/10.15027/42775
https://doi.org/10.15027/427751782b361-2388-4caf-8ac4-1bb249e72970
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 教員養成の質保証に向けた教職実践演習のモデル開発に関する研究(2) : 教職実践演習受講生を対象とした調査の結果を中心に | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Development of Practical Seminar for the Teaching Profession for Quality Assurance of Teacher Education (Ⅱ): Based on the Results of the Interview Survey to Undergraduate | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
米沢, 崇
× 米沢, 崇
× 宮木, 秀雄
× 久保, 研二
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | practical seminar for the teaching profession | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | professional portfolio | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | teacher education standards | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | This research will clarify the facts regarding professional portfolios and practical seminars for the teaching profession, as well as what students learn through such opportunities, based on the results of interviews with students who participated in practical seminars for the teaching profession. First, students recognized the considerations made to maintain balance between lecture-focused and exercise-focused classes, and creative approaches to lessons such as group work. Second, regarding professional portfolios, reflection upon the knowledge accumulated beyond the four years of study at university may be useful in helping students to recognize their own achievements and future challenges. Third, the qualifications and abilities that were formed through practical seminars for the teaching profession included a sense of mission, affection for education, interpersonal skills, and a sense of responsibility. It is also important to clearly indicate standards and make students aware of the qualifications and abilities that the university wants them to acquire. Based on the above, the authors believe that practical seminars for the teaching profession (including professional portfolios) are also meaningful in terms of performing a key role for assuring quality. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,JSPS 科学研究費補助金基盤研究(C)(一般)「教員養成の質保証に向けた教職実践演習のモデル開発に関する研究」(研究代表者:米沢崇)(JP 26381032)の助成を受けたものです。 なお,表2,表3,表4 では,紙幅の関係でストーリーライン,理論記述,課題や追究すべき点を除く,テクスト等については一部抜粋する形で掲載している(詳細な情報が必要な場合は研究代表者に問合せのこと)。 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/42775 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1341-111X | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10491493 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 71 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学校教育実践学研究 Hiroshima journal of school education 巻 23, p. 71-80, 発行日 2017-03-22 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 教師教育・教員養成 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Teacher Education and Training | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 42775 |