Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Promotion of Secondary School Science Education Driven by Inquiry-Based Activity |
|
言語 |
en |
作成者 |
古賀, 信吉
磯崎, 哲夫
松浦, 拓也
木下, 博義
三好, 美織
蔦岡, 孝則
梅田, 貴士
網本, 貴一
竹下, 俊治
富川, 光
山崎, 博史
吉冨, 健一
井上, 正之
山田, 秀人
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Science education |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Secondary school |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Contents |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Context |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Inquiry activity |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
This article reports fundamental researches organized for developing a novel teaching/learning system in secondary school science. A curriculum constructed by an effective integration of content-based and context-based curriculum arrangements is proposed for generating teaching/learning opportunities through various inquiry-based activities on the basis of previously acquired science knowledge and concepts. The science subjects, including physics, chemistry, biology and earth science, have different logics and methodologies of science, but those are completed by mutual interdependences. Therefore, various storylines that cover different leraning contents in science subjects can be developed. The inquiry-based activities along different storylines provide students with opportunities to correlate previous learnings in different science subjects and to experience various cognitive and scientific skills. Based on such findings of our basic researches, the merits of the science education system proposed in this study is discussed briefly. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,科学研究費補助金基盤研究(A)(一般)(25242015)による。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/42768 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1341-111X |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10491493 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
19 |
書誌情報 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
巻 23,
p. 19-26,
発行日 2017-03-22
|
見出し |
|
|
大見出し |
学習指導法・教材およびカリキュラム開発 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development |
|
言語 |
en |
旧ID |
42768 |