Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
初任者用実践的指導力向上ハンドブックと指導教員用初任者支援ハンドブックの開発と運用(1) : 学び続ける教員の基礎・基盤の構築を目指して |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Development and Operation of the Handbooks for Novice Teachers and Mentors (I) : Towards Constructing Foundation and Basis of Teachers as Continuous Learners |
|
言語 |
en |
作成者 |
鈴木, 由美子
米沢, 崇
中井, 悠加
大里, 剛
西本, 正頼
佐々木, 哲夫
幸坂, 健太郎
久保, 研二
宮木, 秀雄
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
In this study, we developed Handbook for improving the practical teaching competencies for novice teachers and Handbook for supporting Novices for mentors and actually got them used by those teachers. We interviewed three pairs of novice and mentor, obtained feedbacks on their contents & usability and analyzed them. As a result of this research, we reached following three conclusions: 1) Handbook for novice teachers helped in organization and accumulation of the documents of novice teachers training; 2) Handbook for mentors are contributory for mentors to support and to advise novices by offering useful knowledge and so on; 3) Standard can be an index of lesson observation and analyzation for novices as well as a tool promoting their reflections. Furthermore, it also works as a medium connecting novices and mentors. We plan to keep on considering the valid ways to utilize these Handbooks. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は,平成25-26年度独立行政法人教員研修センター委嘱事業「教員研修モデルカリキュラム開発プログラム」の成果の一部である。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
なお,本稿は広島大学(2015)の一部を加筆・修正するとともに,平成27年度日本教育大学協会研究集会(10月10日開催)で発表した内容を加え執筆したものである。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/40415 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1341-111X |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10491493 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
229 |
書誌情報 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
巻 22,
p. 229-240,
発行日 2016-03-22
|
見出し |
|
|
大見出し |
教師教育・教員養成 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Teacher Education and Training |
|
言語 |
en |
旧ID |
40415 |