ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 45号

幼小中12年間で系統的に育む図工・美術の資質・能力の研究 : アクティブ・ラーニングによる鑑賞授業を通して

https://doi.org/10.15027/43396
https://doi.org/10.15027/43396
4ea992bb-ede7-44c5-a6ef-ccca7e6b5b87
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_45_203.pdf AnnEducRes_45_203.pdf (2.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 幼小中12年間で系統的に育む図工・美術の資質・能力の研究 : アクティブ・ラーニングによる鑑賞授業を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Study on the qualities and abilities of art and crafts that systematically grow in 12 years of childhood: Through an appreciation class by the active learning
言語 en
作成者 松崎, 伸一

× 松崎, 伸一

ja 松崎, 伸一

en Matsuzaki, Shinichi

Search repository
松本, 裕子

× 松本, 裕子

ja 松本, 裕子

en Matsumoto, Hiroko

Search repository
内田, 雅三

× 内田, 雅三

ja 内田, 雅三

en Uchida, Masazou

Search repository
中村, 和世

× 中村, 和世

ja 中村, 和世

en Nakamura, Kazuyo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 本研究紀要の著作権は、広島大学学部・附属学校共同研究機構に属しています。各論文の利用は非営利目的に限ります。利用にあたっては以下の点を守ってください。・引用する場合には著作権及び出典を明示すること。・標題及び内容を改変しないこと。・その他著作権法の規定を順守すること。
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,アクティブ・ラーニングによる図工・美術科の鑑賞授業を通して,本学校園で育みたい資質・能力のうち,「人間関係形成・社会形成能力」と関連する美術科の本質に根ざした資質・能力が,学年区分ごとについているか明らかにすることである。研究の方法は,小学校2,4年生,中学校1,3年生の子どもに対し共通作品をもとに対話型による鑑賞授業を実施し,授業における子どもの姿を分析し,指導内容や系統の適正について検討する。研究の結果,図工・美術部会で設定した目指す姿に近い様子が見られ,概ね力がついていることが確認できた。今後は,本研究を通して見えてきた鑑賞における学年ごとの発言や思考の特徴を,より具体的な姿として系統表に取り入れ,指導方法とともに改善をしていきたい。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study is to clarify whether the qualities and abilities it came from essence of the art department related with "forming human relationships and social development ability" is related to grade level among the qualities and abilities that we want to cultivate at this school through an appreciation class by active learning. In the method of research, we conducted interactive classes based on same works for children of elementary school 2nd, 4th graders, junior high school 1st, 3rd graders, analyzed the appearance of children. As a result, it seemed that it was close to the aim position set by the art group, and it was confirmed that there were abilities almost. In the future, I’d like to incorporate the features of each grade's remarks and thinking in viewing through this research into a systematic table as a more specific form, and improve along with the teaching method.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/43396
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 203
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 45, p. 203-213, 発行日 2017-03-31
旧ID 43396
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:33:42.376689
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3