ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 44号

幼小接続期におけるカリキュラムの開発 : 幼稚園教員による小学校授業への参加を通して

https://doi.org/10.15027/40478
https://doi.org/10.15027/40478
b584137f-5d56-4b71-87c3-c49570ddd11c
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_44_177.pdf AnnEducRes_44_177.pdf (500.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 幼小接続期におけるカリキュラムの開発 : 幼稚園教員による小学校授業への参加を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Development of the Curriculum for the Connection Period of an Elementary School and a Junior High School : Through Teachers in Kindergarten Joining Classes at Elementary School
言語 en
作成者 池田, 明子

× 池田, 明子

ja 池田, 明子

en Ikeda, Akiko

Search repository
広兼, 睦

× 広兼, 睦

ja 広兼, 睦

en Hirokane, Mutuki

Search repository
掛, 志穂

× 掛, 志穂

ja 掛, 志穂

en Kake, Shiho

Search repository
中山, 芙充子

× 中山, 芙充子

ja 中山, 芙充子

en Nakayama, Fumiko

Search repository
石井, 信孝

× 石井, 信孝

ja 石井, 信孝

en Ishii, Nobutaka

Search repository
松崎, 伸一

× 松崎, 伸一

ja 松崎, 伸一

en Matsuzaki, Shinichi

Search repository
長澤, 希

× 長澤, 希

ja 長澤, 希

en Nagasawa, Nozomi

Search repository
石田, 浩子

× 石田, 浩子

ja 石田, 浩子

en Ishida, Hiroko

Search repository
井上, 弥

× 井上, 弥

ja 井上, 弥

en Inoue, Wataru

Search repository
中村, 和世

× 中村, 和世

ja 中村, 和世

en Nakamura, Kazuyo

Search repository
三村, 真弓

× 三村, 真弓

ja 三村, 真弓

en Mimura, Mayumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,幼稚園教員・小学校教員がそれぞれの校種の保育・授業に参観・参加し,それぞれの専門性を活かして交流することを通し,幼小接続期におけるカリキュラムの開発に向けた基礎的情報を得ることを目的とする。特に,本研究では幼稚園教員による1年生の授業参加を通して認識した共通点・差異点に着目する。研究の方法としては,幼稚園教員が小学校1年生の生活科・音楽科の授業にT2として参加し,他の幼稚園教員は参観する。その後,幼稚園教員に対して質問紙調査を実施した。また,生活科・音楽科の授業後に,幼稚園教員と小学校教員で授業参加に関する研究協議を実施した。結果としては,次の3点である。1点目は,ねらいによって,受容・共感の言葉がけやねらいに向けて展開していく言葉がけが必要である。2点目は,幼稚園教師は子どもの成長を見ており,小学校教師は子どもを教科の枠で見ていることに違いがあり,この点に関しては接続期において配慮することが必要である。3点目は,ねらいが幼小で同じようでも活動の展開の仕方に違いがあり,子どもの発達に応じて活動の展開を工夫することが必要である。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study was to develop a connective curriculum between kindergarten and elementary school. To achieve this, the differences between kindergarten and elementary school teachers were investigated. Kindergarten teachers participated in a music or a human life and science class in a team teaching staff or as observers. After this experiences, participants were asked some open-ended questions. The main results are as follows: (1) it is important to express sympathy to and adoption of the aims and goals of the class a; (2) kindergarten teachers tend to focus on the growth of children, compared with elementary school teachers, who focus on the goal of the class; (3) there are differences in the ways of conducting teaching activities even when the aims of classes are same.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40478
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 177
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 44, p. 177-183, 発行日 2016-03-24
旧ID 40478
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:28:57.766927
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3