ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 44号

教育実習における効果的な指導のあり方に関する研究 : 数学的活動の位置付けに関する指導について

https://doi.org/10.15027/40465
https://doi.org/10.15027/40465
2da7b6d3-12b4-4b6d-99e8-7f038b8d61d0
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_44_55.pdf AnnEducRes_44_55.pdf (532.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 教育実習における効果的な指導のあり方に関する研究 : 数学的活動の位置付けに関する指導について
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Effective Support of Pre-Service Teachers in Practice Teaching : Focused on Students’ Mathematical Activity in Mathematics Lesson
言語 en
作成者 井上, 芳文

× 井上, 芳文

ja 井上, 芳文

en Inoue, Yoshifumi

Search repository
袴田, 綾斗

× 袴田, 綾斗

ja 袴田, 綾斗

en Hakamata, Ryoto

Search repository
吉田, 将康

× 吉田, 将康

ja 吉田, 将康

en Yoshida, Hiroyasu

Search repository
青谷, 章弘

× 青谷, 章弘

ja 青谷, 章弘

en Aotani, Akihiro

Search repository
喜田, 英昭

× 喜田, 英昭

ja 喜田, 英昭

en Kida, Hideaki

Search repository
砂原, 徹

× 砂原, 徹

ja 砂原, 徹

en Sunahara, Tooru

Search repository
富永, 和宏

× 富永, 和宏

ja 富永, 和宏

en Tominaga, Kazuhiro

Search repository
橋本, 三嗣

× 橋本, 三嗣

ja 橋本, 三嗣

en Hashimoto, Mitsugu

Search repository
森脇, 政泰

× 森脇, 政泰

ja 森脇, 政泰

en Moriwaki, Masayasu

Search repository
河嵜, 祐子

× 河嵜, 祐子

ja 河嵜, 祐子

en Kawasaki, Yuko

Search repository
小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

en Koyama, Masataka

Search repository
下村, 哲

× 下村, 哲

ja 下村, 哲

en Shimomura, Tetsu

Search repository
影山, 和也

× 影山, 和也

ja 影山, 和也

en Kageyama, Kazuya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,教育実習生の現状を調査し分析することを通して,教育実習における効果的な指導のための知見を得ることを目的としている。教育実習生に対して数学的活動の認識に関するアンケート調査を行い,提出された学習指導案とともに分析することによって,教育実習生が授業を構成する際の困難性について,特に数学的活動の位置付けに焦点を当てて考察を行った。数学学習における数学的活動の意義や現代の社会において求められる教員養成の役割に照らしてみるとき,教育実習においては次のような指導が効果的であることが示唆された。  ①授業の中で位置づけることが可能な数学的活動のタイプを特定させること  ②数学的活動との関わりで学習者の反応を捉えさせること  ③授業の中の情報共有の場面に意味を持たせること  ④教育実習生同士での議論を活性化させること
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aims to provide suggestions about effective support in practice teaching by analyzing a survey of pre-service teachers. We discussed their difficulties in planning a mathematics lesson from the perspective of the construction of mathematical activities. We surveyed their conception of mathematical activities and analyzed their lesson plans. The results imply effective support is required in practice teaching as below: 1) Specifying possible mathematical activities in mathematics lessons 2) Understanding students’ reactions by referring them to mathematical activities 3) Making some situations of information-sharing meaningful in mathematics lessons 4) Activating the arguments among pre-service teachers
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40465
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 55
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 44, p. 55-64, 発行日 2016-03-24
旧ID 40465
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:27:04.326055
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3