ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

メタ認知による「美術への関心・意欲・態度」を育む指導と評価の改善 : タキソノミーテーブルを活用して

https://doi.org/10.15027/37564
https://doi.org/10.15027/37564
13f82859-e601-4401-bcc1-d751858ee2dd
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_247.pdf AnnEducRes_43_247.pdf (3.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル メタ認知による「美術への関心・意欲・態度」を育む指導と評価の改善 : タキソノミーテーブルを活用して
言語 ja
タイトル
タイトル Enhancement of Instruction and Assessment using Metacognition to Foster “Interest, Willingness, and Positive Attitudes toward Art," with the Aid of the Taxonomy Table
言語 en
作成者 松本, 裕子

× 松本, 裕子

ja 松本, 裕子

en Matsumoto, Hiroko

Search repository
松崎, 伸一

× 松崎, 伸一

ja 松崎, 伸一

en Matsuzaki, Shinichi

Search repository
内田, 雅三

× 内田, 雅三

ja 内田, 雅三

en Uchida, Masazou

Search repository
中村, 和世

× 中村, 和世

ja 中村, 和世

en Nakamura, Kazuyo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,「美術への関心・意欲・態度」および美意識の育成のための,小中一貫9年間の図画工作・美術科のタキソノミーテーブルの開発・実践である。経年の実践研究により,情意面の喚起・形成の手立てについて一層工夫する必要があると考え,研究仮説を「メタ認知にかかわる活動を取り入れることで,自分や友だちの感じたことや考えたことを大切にしながら,粘り強く創造的な活動を楽しもうとするために必要な『美術への関心・意欲・態度』を育むことができるであろう。」とした。方法としては,「図画工作・美術科のタキソノミーテーブル(三原版)」を用い,「メタ認知領域」に焦点をあて「美術への関心・意欲・態度」に関する効果的な指導と評価の方法について明らかにする。具体的には,題材の実施前後の質問紙調査,ポートフォリオの内容分析,授業の観察内容の分析,具体的指標による作品の達成度の分析を行った。成果としては,「美術への関心・意欲・態度」の向上に一定の成果を得,有効な手立てを示すことができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aims to develop and implement the use of the Taxonomy Table to foster “interest, willingness, and positive attitudes" toward art and aesthetic consciousness in students from elementary to junior high schools. Based on many years of experience, we believe that a device for the arousal and formation of art appreciation needs to be innovated. With this in mind, we established the hypothesis that “interest, willingness, and positive attitudes" toward art, which are necessary for the enjoyment of creative activities and the demonstration of respect for the artistic ideas of oneself and others, can be fostered by introducing metacognitive activities. We focused, therefore, on the metacognitive area of the Taxonomy Table (Mihara version) of Art and attempted to find effective methods of instruction and evaluation. The results show that the instructional methods applied in this study were effective in fostering the students’ interest, willingness, and positive attitudes toward art.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37564
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 247
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 247-256, 発行日 2015-03-26
旧ID 37564
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:25:11.031356
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3