ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

幼小接続期における感じる・考える・表す活動の開発 : かかわりを誘発する環境構成を通して

https://doi.org/10.15027/37560
https://doi.org/10.15027/37560
7cd35419-db56-43d8-b87f-b0e1ded7d41e
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_213.pdf AnnEducRes_43_213.pdf (954.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 幼小接続期における感じる・考える・表す活動の開発 : かかわりを誘発する環境構成を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Development of activities related to feeling, thinking, and expressing : Connecting kindergartens to elementary schools through the formation of an environment fostering relationships
言語 en
作成者 池田, 明子

× 池田, 明子

ja 池田, 明子

en Ikeda, Akiko

Search repository
君岡, 智央

× 君岡, 智央

ja 君岡, 智央

en Kimioka, Tomochika

Search repository
森脇, 有紀

× 森脇, 有紀

ja 森脇, 有紀

en Moriwaki, Yuki

Search repository
掛, 志穂

× 掛, 志穂

ja 掛, 志穂

en Kake, Shiho

Search repository
石井, 信孝

× 石井, 信孝

ja 石井, 信孝

en Ishii, Nobutaka

Search repository
長澤, 希

× 長澤, 希

ja 長澤, 希

en Nagasawa, Nozomi

Search repository
松崎, 伸一

× 松崎, 伸一

ja 松崎, 伸一

en Matsuzaki, Shinichi

Search repository
石田, 浩子

× 石田, 浩子

ja 石田, 浩子

en Ishida, Hiroko

Search repository
朝倉, 淳

× 朝倉, 淳

ja 朝倉, 淳

en Asakura, Atsushi

Search repository
井上, 弥

× 井上, 弥

ja 井上, 弥

en Inoue, Wataru

Search repository
中村, 和世

× 中村, 和世

ja 中村, 和世

en Nakamura, Kazuyo

Search repository
三村, 真弓

× 三村, 真弓

ja 三村, 真弓

en Mimura, Mayumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,幼稚園教師・小学校教師が異校種の保育・授業に参加し,その経験をふまえながら,それぞれの専門性を生かして交流することを通し,幼小の接続期における教育活動を開発することを目的とする。なお,現時点では接続期を幼稚園年長組から小学校1年生までととらえ,環境構成とは,様々な環境条件を相互に関連させながら幼児が主体的に活動を行い,発達に必要な経験を積んでいくことができるような状況をつくり出すことであるととらえている。   研究の方法としては,(1)相互の保育・授業の参観後,質問紙調査(2)小学校教師が年長児対象に,TT体制で保育に参加(3)保育参加後に協議,という3点を行った。   本研究により,子どもの「感じ,考え,表す」力を育むための環境構成として,主に次の3点が明らかになった。1点目は教師のかかわりについてである。いくつかのかかわりが必要であることが明らかになったが,子どもの実態やねらいに応じて配慮されるものである。2点目は,教材の生かし方である。3点目は,保育・授業形態についてである。2点目,3点目についてはそれぞれに特徴があるが,互いによさを学び合うことでさらなる質の向上が期待される。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research aims to develop educational activities during the connection period, allowing interactions to occur and the key elements of each area of expertise to be utilized. The “connection period" is the time at which five-year-old kindergarten pupils begin to prepare to move up to elementary school at the age of six. The study contained three aspects: (1) visits between kindergarten and elementary school classes were arranged, (2) elementary school teachers joined in the childcare at kindergarten, and (3) the kindergarten and elementary school teachers consulted with one another. The following three points were revealed as being important in terms of creating an environment that cultivates children’s abilities in feeling, thinking, and self-expression: (1) the relationship among the teachers, (2) the sharing of teaching materials, and (3) styles of teaching and learning. The second and the third points are connected to one another, and it is expected that the first point will lead to further improvements in the quality of the “connection period."
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37560
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 213
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 213-221, 発行日 2015-03-26
旧ID 37560
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:24:37.188175
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3