ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

美術鑑賞教材の適正化に関する研究

https://doi.org/10.15027/37558
https://doi.org/10.15027/37558
b55b70c0-ac53-485c-bb37-98f8371af40a
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_199.pdf AnnEducRes_43_199.pdf (2.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 美術鑑賞教材の適正化に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル A study on the optimization of teaching materials for art appreciation
言語 en
作成者 島谷, あゆみ

× 島谷, あゆみ

ja 島谷, あゆみ

en Shimatani, Ayumi

Search repository
天野, 紳一

× 天野, 紳一

ja 天野, 紳一

en Amano, Shinichi

Search repository
橘, 由紀恵

× 橘, 由紀恵

ja 橘, 由紀恵

en Tachibana, Yukie

Search repository
松本, 裕子

× 松本, 裕子

ja 松本, 裕子

en Matsumoto, Yuko

Search repository
三根, 和浪

× 三根, 和浪

ja 三根, 和浪

en Mine, Kazunami

Search repository
井戸川, 豊

× 井戸川, 豊

ja 井戸川, 豊

en Idogawa, Yutaka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 学校教育の限られた授業時数にあって,改めて鑑賞教材を精査し直すことは重要な教育課題である。しかし,これまで美術鑑賞教材の適正化に関する研究はほとんどなされていない。9年間の発達段階に応じた適正な鑑賞教材とは何かを探るため,この調査を行った。方法としては,児童・生徒に異なる3つのタイプの絵を見せ,一定時間内にできるだけ多くの気づきを書かせ,それを基準に基づいて分析するというものである。書き出された気づきを量と質の両面から分析した結果,各発達段階において児童・生徒はどのような認知の傾向を示すのか,またどのようなタイプの絵が適正な鑑賞教材となり得るのか,ある程度の知見を得ることができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 An important subject in the study of education is which teaching materials should be used to facilitate art appreciation during the limited time available in school. Few studies have focused, however, on the optimization of teaching materials for art appreciation. For this reason, we undertook a study to find out what kinds of teaching materials are appropriate for each of the nine developmental stages in education. In the study, we showed three different kinds of pictures to students and collated the feedback that they provided, analyzing the information from both qualitative and quantitative perspectives. The results provided us with insights into the cognitive tendencies of students in relation to art materials at each developmental stage as well as the kinds of teaching materials that are appropriate for art appreciation in school.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37558
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 199
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 199-206, 発行日 2015-03-26
旧ID 37558
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:24:21.505923
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3