ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

文化に焦点化した「グローバル社会学習」の授業開発 : 附属小学校3校の連携を生かして

https://doi.org/10.15027/37553
https://doi.org/10.15027/37553
3a32ea37-5db1-4a8c-b327-61f7b8a4e8e6
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_153.pdf AnnEducRes_43_153.pdf (638.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 文化に焦点化した「グローバル社会学習」の授業開発 : 附属小学校3校の連携を生かして
言語 ja
タイトル
タイトル Developing a class on “global social learning" with a focus on culture : Employing cooperation of the three affiliated elementary schools
言語 en
作成者 新谷, 和幸

× 新谷, 和幸

ja 新谷, 和幸

en Niiya, Kazuyuki

Search repository
中丸, 敏至

× 中丸, 敏至

ja 中丸, 敏至

en Nakamaru, Satoshi

Search repository
伊藤, 公一

× 伊藤, 公一

ja 伊藤, 公一

en Ito, Koichi

Search repository
服部, 太

× 服部, 太

ja 服部, 太

en Hattori, Futoshi

Search repository
沖西, 啓子

× 沖西, 啓子

ja 沖西, 啓子

en Okinishi, Keiko

Search repository
木村, 博一

× 木村, 博一

ja 木村, 博一

en Kimura, Hirokazu

Search repository
永田, 忠道

× 永田, 忠道

ja 永田, 忠道

en Nagata, Tadamichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究ではグローバル社会に対応した国家・社会の構造を認識する授業を構成するに当たり,今年度は文化のグローバル化に着目し,グローバル社会学習の授業開発を行った。成果は次の3点である。第1に,文化のグローバル化によって生じる問題を,文化の伝播と既存文化の関係から迫ることができた点である。文化のグローバル化は,急速かつ大量の物質的文化とともに制度的文化の伝播をもたらし,既存社会で吟味・再創される前に取り込まれた結果,既存社会の制度的文化の衰退を招いた。第2に,グローバル社会で既存文化を持続する手掛りを,文化のグローバル化の特徴や既存文化の特質から分析・検討できた点である。グローバル社会で既存文化を持続させるには,それに内在する普遍的・特殊的価値を世界が認める必要がある。そのためには,自国民が自国文化の価値に気づき,それを魅力的な文化として世界発信していく必要がある。第3に,文化に焦点化したグローバル社会学習の授業類型を示し,授業開発・実践できた点である。文化の伝播の方向性や既存文化の種類を焦点化することで「INPUT-伝統文化型」,「INPUT-現代文化型」,「OUTPUT-伝統文化型」「OUTPUT-現代文化型」の4類型を示した。
言語 ja
内容記述
内容記述 We have developed a class based on global social learning, in which students can learn to recognize what national and social structures are related to the global society. This involved three areas. First, we recognized the problem of the globalization of culture, which we approached from the perspective of how global culture spreads and how it relates to the existing cultures. Second, to discover more regarding the preservation of existing cultures in a global society, analysis was undertaken to compare the characteristics of globalized culture with those of the existing cultures. Third, we showed types of global social learning where there were class development and class practice. We showed four types of learning: “INPUT: traditional culture type," “INPUT: contemporary culture type," “OUTPUT: traditional culture type," “OUTPUT: contemporary culture type."
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37553
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 153
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 153-162, 発行日 2015-03-26
旧ID 37553
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:23:34.549164
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3