ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

新学習指導要領の下での授業実践 : 小・中・高の連関を考えた「話し合い」の指導について(1)

https://doi.org/10.15027/37549
https://doi.org/10.15027/37549
592ed6df-2842-4ae2-bd27-1fb9ccc4bf87
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_113.pdf AnnEducRes_43_113.pdf (716.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 新学習指導要領の下での授業実践 : 小・中・高の連関を考えた「話し合い」の指導について(1)
言語 ja
タイトル
タイトル Classes based on a new course of study : On teaching fruitful “discussion" considering coordination of the curriculum between elementary, junior, and senior high schools
言語 en
作成者 三根, 直美

× 三根, 直美

ja 三根, 直美

en Mine, Naomi

Search repository
山元, 隆春

× 山元, 隆春

ja 山元, 隆春

en Yamamoto, Takaharu

Search repository
間瀬, 茂夫

× 間瀬, 茂夫

ja 間瀬, 茂夫

en Mase, Shigeo

Search repository
有川, 佐智子

× 有川, 佐智子

ja 有川, 佐智子

en Arikawa, Sachiko

Search repository
羽島, 彩加

× 羽島, 彩加

ja 羽島, 彩加

en Hashima, Sayaka

Search repository
谷本, 寛文

× 谷本, 寛文

ja 谷本, 寛文

en Tanimoto, Hirofumi

Search repository
山本, 陽子

× 山本, 陽子

ja 山本, 陽子

en Yamamoto, Yoko

Search repository
朝倉, 孝之

× 朝倉, 孝之

ja 朝倉, 孝之

en Asakura, Takayuki

Search repository
岡本, 惠子

× 岡本, 惠子

ja 岡本, 惠子

en Okamoto, Keiko

Search repository
古田, 尚行

× 古田, 尚行

ja 古田, 尚行

en Koda, Naoyuki

Search repository
新治, 功

× 新治, 功

ja 新治, 功

en Shinji, Isao

Search repository
髙島, 幸

× 髙島, 幸

ja 髙島, 幸

en Takashima, Miyuki

Search repository
西原, 利典

× 西原, 利典

ja 西原, 利典

en Nishihara, Katsunori

Search repository
増田, 知子

× 増田, 知子

ja 増田, 知子

en Masuda, Tomoko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 「話し合い」は,学校生活のみならず,社会生活の様々な場面で必要とされるにもかかわらず,深い話し合いを実現することは容易なことではない。「話し合うこと」については,学習指導要領に各学年の指導事項が示され,発達段階に応じた違いも表現されているが,各学年段階における年間カリキュラムの中でどのように配置するのか,また,小,中,高の能力的な差異や学習者間の関係性をふまえての効果的な学習指導とはどういうものなのかなど,現実的な課題が少なくない。本研究は,各学校段階や各学年でどのような話し合いの力を身につけさせていくことが必要なのか,またそのための授業実践はどうあるべきかについて,小・中・高がお互いの指導実践の関連や,学習者の学びの履歴をふまえた「指導プログラム」の作成をめざすものである。3年計画の1年次である本年は,学習者・実践の実態調査,国語科教科書の実際,話し合い・言語コミュニケーション関係の先行文献,視聴覚教材等の収集分析を行い,話し合い学習指導の現状をいくつかの資料をもとにしながら,研究の立脚点を明らかにすることができた。その上で,これからの授業実践研究のためには何が必要なのかを明らかにすることを次年度以降の課題とした。
言語 ja
内容記述
内容記述 When teaching “discussion," we wonder when and what we should be showed to the students. We also have difficulty in dealing with students’ gaps in communication ability and with the human relationships between students. This study aims to create guidelines for tutoring on discussion, indicating what kinds of skills students should develop according to their ages as well as how we should instruct to help them to gain these skills. The teaching should be based on what the students have learned and practiced in each grade at elementary, junior, and senior high schools. In the first year of this three-year project, we investigated the current situation regarding discussion teaching by conducting a survey of students’ learning history, studying Japanese textbooks, reading prior studies on discussion and communication, and collecting and analyzing audiovisual equipment. Now, we have clarified what grounding is needed for the teaching discussion to school students.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37549
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 113
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 113-122, 発行日 2015-03-26
旧ID 37549
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:22:55.661391
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3