ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

音楽科における指導力の向上をめざした効果的な教育実習のあり方に関する研究 : 生徒指導と教科専門の観点から

https://doi.org/10.15027/37547
https://doi.org/10.15027/37547
ab930496-3264-4203-838f-9b4796be65a5
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_95.pdf AnnEducRes_43_95.pdf (764.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 音楽科における指導力の向上をめざした効果的な教育実習のあり方に関する研究 : 生徒指導と教科専門の観点から
言語 ja
タイトル
タイトル Pre-Service Teachers’ Teaching Skills in Student Guidance and Musical Instruction in Teaching Practice
言語 en
作成者 増井, 知世子

× 増井, 知世子

ja 増井, 知世子

en Masui, Chiseko

Search repository
原, 寛暁

× 原, 寛暁

ja 原, 寛暁

en Hara, Tomoaki

Search repository
松前, 良昌

× 松前, 良昌

ja 松前, 良昌

en Matsumae, Yoshimasa

Search repository
光田, 龍太郎

× 光田, 龍太郎

ja 光田, 龍太郎

en Mitsuda, Riyuutarou

Search repository
泉谷, 正則

× 泉谷, 正則

ja 泉谷, 正則

en Izumitani, Masanori

Search repository
三村, 真弓

× 三村, 真弓

ja 三村, 真弓

en Mimura, Mayumi

Search repository
伊藤, 真

× 伊藤, 真

ja 伊藤, 真

en Ito, Shin

Search repository
枝川, 一也

× 枝川, 一也

ja 枝川, 一也

en Edagawa, Kazuya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,音楽科における実習生の指導力を向上させるために,①生徒の学習意欲を高めることができたか(生徒指導・生徒理解の観点)と②音楽授業の質(クオリティー)は高いものであったか(教科専門の観点)の2点を柱として,附属中・高等学校,附属東雲中学校,附属三原中学校,附属福山中・高等学校の4校と広島大学とが提携して行った研究である。   附属中・高等学校と附属三原中学校,附属東雲中学校と附属福山中・高等学校間で,実習生の特質や課題を共有し,9月実習,10月実習を通して各実習生の教師力向上をめざして実習指導にあたった。4校共通の,実習生自身の「自己評価表」や生徒による「授業評価カード」を考案し実施した。本稿は主として「自己評価表」の分析を通して,この取り組みの成果を明らかにするものである。分析の結果,実習生は9月,10月実習を通して,上記①②の2点に留意して実習を行い教師力を高めることができたことが明らかになった。そして何より,4校の指導教員が連携して,共通認識のもとに指導にあたることができたことは,非常に意義あることであった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aimed to clarify the results of teaching practice to improve pre-service music teachers’ teaching skills in terms of student guidance and music. The teaching practice was conducted in association with four schools attached to Hiroshima University. The pre-service teachers received comments on their teaching from students in each class, and they also made self-assessments of their teaching behavior and musical teaching skills following a period of teaching practice. After the teaching practice had been completed, the pre-service teachers reflected on how they could apply their learning in the next stage of teaching practice as well as on how comments from the students were useful for developing their teaching skills. The results of the analysis showed that the teaching practice that was undertaken in cooperation with the four schools was effective in improving pre-service teachers’ teaching skills.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37547
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 95
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 95-102, 発行日 2015-03-26
旧ID 37547
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:22:37.474687
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3