ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

小学校における読書リテラシーを育成する国語科授業の開発

https://doi.org/10.15027/37542
https://doi.org/10.15027/37542
573a2715-bbf2-4bc6-be7f-5e7a2beec9f7
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_53.pdf AnnEducRes_43_53.pdf (380.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 小学校における読書リテラシーを育成する国語科授業の開発
言語 ja
タイトル
タイトル The Development of Japanese Language Lessons to Foster Reading Literacy in Elementary Schools
言語 en
作成者 羽島, 彩加

× 羽島, 彩加

ja 羽島, 彩加

en Hashima, Sayaka

Search repository
吉田, 裕久

× 吉田, 裕久

ja 吉田, 裕久

en Yoshida, Hirohisa

Search repository
難波, 博孝

× 難波, 博孝

ja 難波, 博孝

en Nanba, Hirotaka

Search repository
谷本, 寛文

× 谷本, 寛文

ja 谷本, 寛文

en Tanimoto, Hirofumi

Search repository
有川, 佐智子

× 有川, 佐智子

ja 有川, 佐智子

en Arikawa, Sachiko

Search repository
山本, 陽子

× 山本, 陽子

ja 山本, 陽子

en Yamamoto, Yoko

Search repository
谷, 栄次

× 谷, 栄次

ja 谷, 栄次

en Tani, Eiji

Search repository
羽場, 邦子

× 羽場, 邦子

ja 羽場, 邦子

en Haba, Kuniko

Search repository
竹本, 文美

× 竹本, 文美

ja 竹本, 文美

en Takemori, Humi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本プロジェクトは,小学校において読書リテラシーを育成するために有効な授業開発について研究することを目的としている。そのために,これまで行われてきた読書教育や読書活動に関する資料を収集し,授業開発の際に活用していく。その際,読書に必要な広義の資質・能力である読書力を授業づくりに位置づける。また,読書リテラシーを育成するために有効な授業について検討し,実践を行いながら検証することにした。この検証のために,小学校の低学年,中学年,高学年で文学的文章を教材として授業実践を行う。   この研究を通して,身に付ける読書力を授業の中に位置づけることにより,児童を主体的な学びに導くことができるということが明らかになった。その際,児童は,それぞれの読書による成果をもちより,積極的に考えを交流し,目的をはっきりさせながら読書に向かうことができた。   今後さらに小学校段階で読書リテラシーを育成するためには,身に付けたい読書力の系統性を考えたカリキュラムづくりをする必要がある。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this project, we aimed to develop useful lessons for fostering reading literacy at the elementary school level. First, we collected and examined existing literature about reading instruction and activities. Further, we applied this research to develop our lessons. We considered the broad reading qualifications and abilities of students when shaping the lessons. Then, we conducted literature lessons for students in Grades 1-6, and examined the effect of these lessons on reading literacy. From the results, we were able to establish that it is important to clarify the goals that one aims at fostering in a lesson. This encourages students to apply independently formed attitudes toward reading and learning. Furthermore, it helps students to set up definite aims and to achieve specific outcomes in relation to reading and discussing books as well as encouraging the students to continue reading. In future, we plan to develop a reading program that considers the sequence and scope of students’ reading qualifications and abilities at each developmental stage.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37542
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 53
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 53-60, 発行日 2015-03-26
旧ID 37542
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:21:52.190645
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3