ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 42号

新学習指導要領の下での授業実践 : 伝統的な言語文化の学習における小・中・高の連関について(3)

https://doi.org/10.15027/35854
https://doi.org/10.15027/35854
f42fe298-3e6b-4267-bcc4-9a8ca3649cc8
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_42_155.pdf AnnEducRes_42_155.pdf (5.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 新学習指導要領の下での授業実践 : 伝統的な言語文化の学習における小・中・高の連関について(3)
言語 ja
タイトル
タイトル Classes based on the new course of study : On coordination of the curriculum among elementary, junior, and senior high schools in learning traditional linguistic culture (3)
言語 en
作成者 朝倉, 孝之

× 朝倉, 孝之

ja 朝倉, 孝之

en Asakura, Takayuki

Search repository
吉田, 裕久

× 吉田, 裕久

ja 吉田, 裕久

en Yoshida, Hirohisa

Search repository
山元, 隆春

× 山元, 隆春

ja 山元, 隆春

en Yamamoto, Takaharu

Search repository
有川, 佐智子

× 有川, 佐智子

ja 有川, 佐智子

en Arikawa, Sachiko

Search repository
羽島, 彩加

× 羽島, 彩加

ja 羽島, 彩加

en Hashima, Sayaka

Search repository
三藤, 恭弘

× 三藤, 恭弘

ja 三藤, 恭弘

en Mito, Yasuhiro

Search repository
岡本, 恵子

× 岡本, 恵子

ja 岡本, 恵子

en Okamoto, Keiko

Search repository
新治, 功

× 新治, 功

ja 新治, 功

en Shinji, Isao

Search repository
西原, 利典

× 西原, 利典

ja 西原, 利典

en Nishihara, Katsunori

Search repository
増田, 知子

× 増田, 知子

ja 増田, 知子

en Masuda, Tomoko

Search repository
松本, 小百合

× 松本, 小百合

ja 松本, 小百合

en Matsumoto, Sayuri

Search repository
三根, 直美

× 三根, 直美

ja 三根, 直美

en Mine, Naomi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 昨年度は随筆『枕草子』で小中の連関を見たが,高校でも新学習指導要領実施となった今年度は,物語である『竹取物語』を小中高三者を視野に考察することで,改めて新しい視点を持つことができた。たとえば三者ともに重視する音読については,小学校ではリズムや古語に慣れ,語り口の面白さに気付き,中学校では歴史的仮名遣いや古語を知って古文特有のリズムを味わい,高等学校では音声(語音)の層,意味の層,提示対象の層を考えることで,言葉の芸術として物語を捉え直した。また,アプローチの面でも,小学校では言い換えや日頃の物語学習でも用いているスキーマを活用して現代語の翻案を読み,考えた。中学校では,言葉を軸に電子黒板等の機器の活用や身体的活動を通して実感的に知見を広げ,考えた。高等学校では,助動詞等の学習をふまえて,生徒自身による授業構想を軸に着眼を掘り下げ読解を深めていった。古典と出会う小,世界を広げる中,深く掘り下げる高という段階性とともに,作品による差異も明らかになったといえよう。総じて今の地平で古典を考える小学校,未知の古典に迫ろうとする中学校,普遍への跳躍を求める高等学校,と考えることができる。
言語 ja
内容記述
内容記述 Based on the previous discussion of the el-hi links in the study of the Japanese classical essay "Makura-no-soushi" or "The Pillow Book ," we can acquire new perspectives through teaching a Japanese classical story, "Taketori-monogatari" or "The Tale of the Bamboo-Cutter." We take reading a text aloud as an example. At the elementary level, the students become accustomed to the rhythm and words of Japanese classics and find interest in the storytelling styles. The junior high school students learn Japanese syllabic writing and appreciate the rhythm peculiar to Japanese classics. The students at the senior level view the story as linguistic art by considering the layers of word sounds, meanings, and specific characters. The students demonstrate their developmental stages at the three levels, depending on the text they read; i.e., elementary students encounter Japanese classics, junior high school students broaden their world, and senior high school students deepen their world.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35854
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NAID
関連識別子 120005458317
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11554371
開始ページ
開始ページ 155
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 42, p. 155-164, 発行日 2014-03-24
旧ID 35854
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:19:42.126314
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3