ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 42号

言語活動を充実させた数学科授業の実践的研究(2) : グループを活用して数学の本質に迫る活動

https://doi.org/10.15027/35848
https://doi.org/10.15027/35848
bfb2e97e-4bad-4106-9fbb-5db2f67ff347
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_42_105.pdf AnnEducRes_42_105.pdf (4.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 言語活動を充実させた数学科授業の実践的研究(2) : グループを活用して数学の本質に迫る活動
言語 ja
タイトル
タイトル A study on mathematics lesson for developing competency of communication (2) : Activities for approaching to the essence of mathematics through group working
言語 en
作成者 富永, 和宏

× 富永, 和宏

ja 富永, 和宏

en Tominaga, Kazuhiro

Search repository
橋本, 三嗣

× 橋本, 三嗣

ja 橋本, 三嗣

en Hashimoto, Mitsugu

Search repository
砂原, 徹

× 砂原, 徹

ja 砂原, 徹

en Sunahara, Toru

Search repository
青谷, 章弘

× 青谷, 章弘

ja 青谷, 章弘

en Aotani, Akihiro

Search repository
板崎, 真一

× 板崎, 真一

ja 板崎, 真一

en Itazaki, Shinichi

Search repository
内海, 美香

× 内海, 美香

ja 内海, 美香

en Utsumi, Mika

Search repository
川久保, 晃一

× 川久保, 晃一

ja 川久保, 晃一

en Kawakubo, Kouichi

Search repository
喜田, 英昭

× 喜田, 英昭

ja 喜田, 英昭

en Kida, Hideaki

Search repository
森脇, 政泰

× 森脇, 政泰

ja 森脇, 政泰

en Moriwaki, Masayasu

Search repository
天野, 秀樹

× 天野, 秀樹

ja 天野, 秀樹

en Amano, Hideki

Search repository
河嵜, 祐子

× 河嵜, 祐子

ja 河嵜, 祐子

en Kawasaki, Yuko

Search repository
小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

en Koyama, Masataka

Search repository
下村, 哲

× 下村, 哲

ja 下村, 哲

en Shimomura, Tetsu

Search repository
影山, 和也

× 影山, 和也

ja 影山, 和也

en Kageyama, Kazuya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,中学校・高等学校の数学学習における数学的活動の充実,とりわけグループ学習を活用して言語活動を充実することで,数学的に表現する力を身につけ,数学の本質に迫り,数学の理解を深めるための授業づくりに取り組んだ。そのための方策として,グループに分かれて課題に取り組ませたり,得られた結果をもとに規則性や図形の性質についてグループで話し合わせたり,話し合った内容を発表させるなどの学習指導を行った。授業の観察や生徒の感想の分析から,グループに分かれて作業したり話し合ったりする活動に取り組むことは,言語活動を活発にするのに有効であるが,話し合いのポイントを明確にするなど教師の働きかけがないとうまくいかない事例もあることがわかった。さらに,数学的な思考を深められる課題に取り組ませることは,議論が深まったり理解が進んだりするなど,言語活動も充実することがわかった。これらのことから,数学の本質に迫るには,学習している内容が既習事項とどのようにつながっているのかということを生徒に意識させながら,言語活動も含めた数学的活動を充実させるような指導を行うべきであるという示唆が得られた。
言語 ja
内容記述
内容記述 The present study aims to explore the possibility of group work activities in which learners are given the opportunity to discuss mathematical questions posed in the tasks, which is followed by a group presentation about their findings in the preceding discussion section. The main questions to this study try to answer whether group work activities can promote interaction among teammates, and, as a result, whether group work activities can enhance students' process of learning and understanding mathematics. The results of analyzing mathematics lessons and students' reactions indicate that group work activities are effective for students to deepen their understandings of mathematics, especially when mathematical questions are worth discussing, and when additional and appropriate supports are given by the teacher. This suggests that in order to approach the essence of mathematics teacher should help students recognize the connection between the known and the unknown through mathematical activities including communication among students.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35848
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 105
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 42, p. 105-112, 発行日 2014-03-24
旧ID 35848
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:18:55.085307
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3