ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 6号

教科横断型単元開発のための教材研究 : 社会科と英語科のCLIL 単元のための論文読解

https://doi.org/10.15027/42676
https://doi.org/10.15027/42676
0a0c0afa-99b2-4ebf-a5bf-0954f38e4504
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_6_63.pdf TRDLS-jpn_6_63.pdf (1.9 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 教科横断型単元開発のための教材研究 : 社会科と英語科のCLIL 単元のための論文読解
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Teaching Materials for Cross-curricular Lesson Planning in an Elementary School: Reading Academic Research for CLIL Materials Development to Connect Social Studies and English Classess
言語 en
作成者 沖西, 啓子

× 沖西, 啓子

ja 沖西, 啓子

en Okinishi, Keiko

Search repository
西原, 美幸

× 西原, 美幸

ja 西原, 美幸

en Nishihara, Miyuki

Search repository
深澤, 清治

× 深澤, 清治

ja 深澤, 清治

en Fukazawa, Seiji

Search repository
池野, 範男

× 池野, 範男

ja 池野, 範男

en Ikeno, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 著書読解
主題
主題Scheme Other
主題 真正な学び
主題
主題Scheme Other
主題 研究者の学習
主題
主題Scheme Other
主題 協働的教材研究
主題
主題Scheme Other
主題 Reading Academic Literature
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic Learning
主題
主題Scheme Other
主題 Learning by a Researcher
主題
主題Scheme Other
主題 Collaborative Study of Teaching Materials
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本共同研究の目的は,学校教師が,専門科学(研究)者が行う研究を教材研究として読み解き,その読み解きから一人の研究者の「学習」過程を読み取り,授業づくりに応用する,論文読解から学習構造への変換システムを開発することにある。  本稿では,小学校における教科横断型単元を開発するために,社会科と英語科が協働して進めるCLIL(Content and Language Integrated Learning : 内容言語統合型学習)単元を事例に取り上げる。社会科と英語科の教員がフロイド=シュモーの活動を共通事例に,それぞれの教科授業を構想し,協働した単元を作るために,共通の教材研究として用いた論文(著書)読解を研究対象とした。ここではシュモーに学ぶ会編『ヒロシマの家-フロイド=シュモーと仲間たち-』の読解から,専門科学(研究)者の「真正な学び」を学習者の学びへと変換する過程と,その構造を解明した。そのうえで,小学校社会科・英語科が協働するCLIL 単元を開発し,その開発過程を説明した。この教材研究からCLIL 単元作りへの過程をどのように進めたのかを明らかにすることを通して,教科横断型単元開発における,著書読解,その教材研究,単元づくりという教師の学びのプロセスを明らかにした。  明らかにした点は,次の3 点である。 (1)小学校段階においても,またその教科横断型単元開発でも,論文(著書)読解による研究者の学びの構造理解は教材研究-単元づくりの過程に有効に活用することができる。 (2)小学校段階では,単元づくりにおいて,論文(著書)読解で見いだした研究者の学びの構造は応用・活用できるが,発達段階,学習環境に応じて別のものに変えた方がよい場合がある。教科横断型単元では2つの教科における学習双方に有効な材料を見いだすことが戦略上,大切である。 (3)教材研究としての論文(著書)読解において重要なことは, 1)その論文(著書)の構成に示されている構造の発見である。 2)その構造が示す中心観念である。そして,その中心観念が単元づくりの中心に活用できるかどうかを検討することである。 3)小学校の教材研究と単元づくりでは,発達段階や子どもの学習における適切性である。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this collaborative study is to design a transformation system in which school teachers read academic literature as a way of materials study; they learn a researcher’s learning process by reading his/her research articles/books; and they apply their findings to lesson planning. In particular, the present study focuses on a lesson for Content and Language Integrated Learning (CLIL) collaboratively developed by social studies and English teachers in order to carry out cross-curricular lesson planning at the elementary school level. First, a social studies teacher and an English teacher individually planned a lesson based on the activities by Floyd Wilfred Schmoe as a common case and later studied a book about his work as a common ground for collaborative materials development. Here they read the book about Schmoe’s Houses for Hiroshima Projects and learned the process and structure of how to turn professional researchers’ learning to learners’ learning. Then the authors developed a CLIL lesson together and showed its design process. This materials development study shows the process of CLIL lesson planning and by doing so, it showed a teachers’ learning process in cross-curricular lesson planning ranging from reading articles/books, materials study, and lesson planning. There are three findings from this study: (1) Understanding the structure of researchers’ learning process can be utilized in the process of materials study and lesson planning in cross-curricular lesson planning in the elementary school. (2) Although it is possible to apply and use the structure of researchers’ learning found in their articles/books, findings should be adapted to the children’s developmental stages and learning environment. It is important to make sure that the developed cross-curricular lesson should provide effective materials to both subjects. (3) Important things in reading articles/books as materials study are: 1) to identify the structure of the target articles/books 2) to identify the key concepts of the resource materials and see if those concepts can be used as a core in lesson planning 3) to consider if the developed materials/lessons are appropriate for children in elementary school
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 ※内容訂正のためPDFファイル差替え(2017年7月18日)
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42676
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 63
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 6, p. 63-77, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42676
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:45:08.450236
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3