ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 5号

シカゴ大学実験学校の教育とその評価

https://doi.org/10.15027/42669
https://doi.org/10.15027/42669
3b7e96cc-548c-4240-8a48-abef8b49b1db
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_5_141.pdf TRDLS-jpn_5_141.pdf (637.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル シカゴ大学実験学校の教育とその評価
言語 ja
作成者 池野, 範男

× 池野, 範男

ja 池野, 範男

en Ikeno, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 進歩主義教育
主題
主題Scheme Other
主題 経験の再構成
主題
主題Scheme Other
主題 子ども中心
主題
主題Scheme Other
主題 学習
主題
主題Scheme Other
主題 Progressive Education
主題
主題Scheme Other
主題 Recreation of an Experience
主題
主題Scheme Other
主題 Child Centric
主題
主題Scheme Other
主題 Learning
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は,講演会を通して追究した,21 世紀の今,学校は,何のために,どのような教育を,どのような形で行うのがよいのか,という問題に関して,シカゴ大学実験学校はどのような回答をもっているのか,検討した。そのために,中村(2017a, 2017b)と阪上(2017)を受けて,シカゴ大学実験学校が教育の基本を確認し,その評価を試みるものである。  シカゴ大学実験学校の教育の基本に関して,学校,教育,学習,教科の学習の4 点を中心に,デューイの考えと比較して,歴史的,現代的な観点から評価した。  その結果として次の3 点を指摘した。 (1)1896 年,デューイによって設立されたシカゴ大学実験学校は,彼の教育についての考えを実際の教育現場で進めることであったが,その後も,また現在も進歩主義教育を実践する学校として継続している。 (2)現在のシカゴ大学実験学校も,経験の再構成,生活と経験,とくに,教科や教材と経験の相互関係を踏まえ,子どもの中心の教育を推進している。 (3)教科の学習もその役割を継承し,知識教授とともに経験の再構成・創造を果たすものとして進められており,社会科,美術科もその役割を担っている。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this study, we examined what types of answers can be found from the University of Chicago Laboratory Schools for the questions addressed through lectures on how modern 21st century schools should provide education, in what form it should be provided, what purpose it should serve, and what type of content it should have. To answer these questions, in this study, we examined the basis of education at the University of Chicago Laboratory Schools and attempted to assess it based on Nakamura (2017a, 2017b) and Sakaue (2017). The basic education at the University of Chicago Laboratory Schools was assessed from a historical and modern perspective by comparing it with Dewey’s ideas on the four points of the school itself, its education, the learning that takes place, and the subjects offered. As a result of the comparison, the following three points were identified: (1) The University of Chicago Laboratory Schools were established by John Dewey in 1896, and they were a place where his ideas about education could be put into practice in an actual educational setting. It continued to be a school that practices progressive education, and it continues to serve this role even today. (2) Today the University of Chicago Laboratory Schools are still promoting child-centered education based on reconstructing of experience and life experience, especially interact between subjects/teaching materials and experience. (3) Subject learning has also inherited this role, and it serves to create and restructure experience along with knowledge-based lessons. Social studies and the arts also serve this role.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42669
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 141
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 5, p. 141-145, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進研究センター講演会のまとめ
言語 ja
旧ID 42669
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:44:14.532468
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3