ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 5号

シカゴ大学実験学校におけるデューイ教育思想の継承と美術教育の今日的意義 : ジーナ・アリシア教諭による講演を踏まえて

https://doi.org/10.15027/42668
https://doi.org/10.15027/42668
a29d6cad-399c-402c-a3b8-3f59643af17f
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_5_133.pdf TRDLS-jpn_5_133.pdf (797.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル シカゴ大学実験学校におけるデューイ教育思想の継承と美術教育の今日的意義 : ジーナ・アリシア教諭による講演を踏まえて
言語 ja
タイトル
タイトル Inheritance of Dewey’s philosophy of education in art education at the University of Chicago Laboratory Schools and today’s significance : Critical review of Gina Alicea’s speech
言語 en
作成者 中村, 和世

× 中村, 和世

ja 中村, 和世

en Nakamura, Kazuyo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は,学習指導要領の次期改訂に向けて文部科学省から出された方向性を踏まえて,わが国の学校教育におけるこれからの美術教育のあり方を考えるために,シカゴ大学実験学校で行われている21 世紀型学習について検討することを目的とする。検討に際しては,2016 年7 月2 日・5 日に広島大学学習システム促進研究センター(RIDLS)主催で開催された「アメリカの教育改革と学校教育の再設計-シカゴ大学実験学校の21 世紀型学習-」をテーマとした講演会において,ジーナ・アリシア教諭の講演「芸術による体験学習」で紹介された事例を,デューイの教育思想との関連性を踏まえながら分析した。シカゴ大学実験学校の美術教育は,①体験と結びついた美的リテラシーの育成を図る学習の推進,②リフレクションが伴う創造的思考を通して思想・感情の育成を図る学習の推進,③社会との有機的な接続を図る学習の推進,から特徴づけることができ,結論では,教育課程企画特別部会の「論点整理」に示された教育課程の構造的な見直しの柱となる3 つの資質・能力である「個別の知識・技能」,「思考力・判断力・表現力等」,「人間性や学びに向かう力等」との関連において,シカゴ大学実験学校の美術教育の今日的意義を考察した。
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper aims to investigate 21st Century Learning conducted at the University of Chicago Laboratory Schools in order to contemplate the future of art education in Japanese school education based on the direction given by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology for the next revision of the course of study guidelines. This study analyzed a case introduced in Gina Alicia’s lecture “Experiential Learning Through Art" based on its relationship to Dewey’s educational philosophy, speech given at the lecture conference themed “American Educational Reform and Redesign of School Education—21st Century Learning at the University of Chicago Laboratory Schools" hosted by the Research Initiative for Developing Learning Systems (RIDLS) at Hiroshima University on July 2 and 5, 2016. Art education at the University of Chicago Laboratory Schools can be characterized by (1) promotion of learning to cultivate aesthetic literacy linked to experience, (2) promotion of learning to cultivate ideas and emotions through creative thinking with reflection, and (3) promotion of learning to achieve an organic connection with society. In conclusion, this study has examined the contemporary significance of art education at the University of Chicago Laboratory Schools in relationship with the three qualities and abilities “individual knowledge/skills," “thinking skills, judgment skills, and expression skills," and “ability to face humanity and learning," which are the pillars for structural review of educational curriculum indicated in the “discussion points organization" of the Curriculum Planning Special Committee.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42668
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 133
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 5, p. 133-140, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進研究センター講演会のまとめ
言語 ja
旧ID 42668
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:44:06.246931
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3