ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 5号

日本における多文化教育の論争点と課題 : 複アイデンティティ形成に焦点を当てて

https://doi.org/10.15027/42660
https://doi.org/10.15027/42660
ff69444a-a9d5-4ce7-9541-47c71ebb9952
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_5_45.pdf TRDLS-jpn_5_45.pdf (895.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 日本における多文化教育の論争点と課題 : 複アイデンティティ形成に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル The issues and problems of multi-cultural education in Japan : Focus on formation of pluri-identities
言語 en
作成者 池野, 範男

× 池野, 範男

ja 池野, 範男

en Ikeno, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 国際理解教育
主題
主題Scheme Other
主題 グローバル教育
主題
主題Scheme Other
主題 異文化教育
主題
主題Scheme Other
主題 文化とアイデンティティ
主題
主題Scheme Other
主題 複合性
主題
主題Scheme Other
主題 Education for International Understanding
主題
主題Scheme Other
主題 Global Education
主題
主題Scheme Other
主題 Intercultural Education
主題
主題Scheme Other
主題 Culture and Identity
主題
主題Scheme Other
主題 Plurality
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は,日本の国際理解教育に関連した領域においていくつかの典型的な教育実践を取り上げ分析することにより,日本の多文化的な教育の現在の状況を解明し,そこで生じている論争点と課題を確認しようとしたものである。国際理解に関連した教育における各々のタイプの特徴を解明した。特に,文化とアイデンティティの取り扱いに焦点化し,各タイプの教育におけるそれらの取り扱いの相違と差異を明らかにした。  日本では国際理解に関連した教育は,狭義の国際理解教育から出発した。その後,グローバル教育,異文化教育,多文化教育へと発展してきたが,その特徴は多様性であった。特に多文化教育に代表されるように,社会における文化の多様性に着目し,文化の要素の複数性とともに,多様性と複数性の2つが重要なものであると理解していた。しかも,その文化の複数性が個々人の内面にも作用していることまで研究を発展させている。文化が及ぼすひとの内面性としてのわたしの複合化は,文化とひとの複合化によって,アイデンティティの複数性(複アイデンティティ)を創り出し,わたしのなかに多様なわたしとそのアイデンティティを顕わにし,その対立・葛藤を生み出し,調整を必要としている。日本の国際理解教育に関連する教育はこの問題にどのように対応するのかが現在のひとつの重要な課題となっている。
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper aims to clarify the current situation of multicultural education in Japan, based on analysis of typical teaching practices in the area related to education for international understanding in Japan, and to identify debates and arising issues. It has clarified the specific characteristics of each form of education. In particular, it focused on differences between each type of education in terms of the way each type addresses culture and identity. The starting point of the area related to education for international understanding in Japan was education for international understanding, which developed into global education, intercultural education and multicultural education, with a feature of this development being its diversity. In particular, as represented in multicultural education, the focus is on cultural diversity in society, along with plurality of cultural elements, and it can be understood that the 2 aspects of diversity and plurality are important. What is more, research has developed to the point of demonstrating the effects of this cultural plurality on individuals’ inner selves. Our complexity as individuals whose inner beings are influenced by culture leads to the formation of identity plurality (pluri-identities) through the compounding of cultures and people, exposing the diverse selves within the self and the identities of those selves, and leading to tension and conflict that need to be managed. The issue of how education related to education for international understanding addresses these problems is an important contemporary issue to be discussed.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は,Theory and Research for Developing Learning Systems ,Vol.3 所収の英語論文“The Issues and Problems of Multi-Cultural Education in Japan"pp.27-41 の日本語訳論文である。
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42660
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 45
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 5, p. 45-58, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42660
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:42:55.196223
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3