ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 4号

真正な数学的活動としての証明の再構成活動 : 「真正な数学的活動」概念の反省

https://doi.org/10.15027/40583
https://doi.org/10.15027/40583
33c06fa2-f4af-4e3a-abd0-bc047fbf8d9a
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_4_55.pdf TRDLS-jpn_4_55.pdf (751.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 真正な数学的活動としての証明の再構成活動 : 「真正な数学的活動」概念の反省
言語 ja
タイトル
タイトル Reconstruction of Proofs as “Authentic Mathematical Activities" : Reflection on the Concept
言語 en
作成者 上ヶ谷, 友佑

× 上ヶ谷, 友佑

ja 上ヶ谷, 友佑

en Uegatani, Yusuke

Search repository
小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

en Koyama, Masataka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 数学教育
主題
主題Scheme Other
主題 真正な数学的活動
主題
主題Scheme Other
主題 証明
主題
主題Scheme Other
主題 数学者の思考
主題
主題Scheme Other
主題 Mathematics Education
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic Mathematical Activities
主題
主題Scheme Other
主題 Proofs
主題
主題Scheme Other
主題 Mathematicians’ Thinking
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿の目的は,「真正な数学的活動」という概念の反省である。本稿では,数学書の比較分析を行い,数学者の活動の実態の推定を試みた。具体的には,齋藤正彦著『数学の基礎:集合・数・位相』と松坂和夫著『集合・位相入門』を取り上げ,特に,連続写像の定義と条件の同値性の証明に関して,両著作の記述内容の差異を調べた。その結果,(1)松坂の著作においては丁寧に証明されている事柄が,齋藤の著作においては「あきらか」であるとして大胆に省略されている場合があること,(2)松坂の著作においては集合論の表現をふんだんに用いて証明が記述されている事柄が,齋藤の著作においては中間的な概念を潤沢に採用することで,集合論の表現を直接用いずに証明が記述されている場合があること,という2点を指摘した。これらの差異から,数学者にとって,証明を書く活動とは,未知な定理の証明を書く場合であれ,既知の定理に対して既知の証明を参考にしながら新しく証明を構成する(証明を再構成する)場合であれ,普遍的かつ理想的な無機質な文章を書く活動というよりはむしろ,特定のターゲット層を読者として想定した人間的かつ暗黙的なメッセージを含ませ得る文章を書く活動である,ということが推定できた。本稿では,このことから得られる数学教育への示唆として,特定のターゲット層を読者として想定した既知の証明の再構成活動の真正性を指摘した。これは,今まで数学教育研究が着目してこなかった,新しい着眼点である。
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper aims to reflect on the concept of “authentic mathematical activities" and attempts to understand mathematicians’ activities based on a comparative analysis of books from the field of mathematics. We included Masahiko Saito’s Sugaku no kiso: shugo, su, iso (The Basics of Mathematics: Sets, Numbers, and Topology) and Kazuo Matsusaka’s Shugo, iso nyumon (Introduction to Sets and Topology) in this study, focusing on the difference between the two authors’ descriptions of the definition of continuous mapping and proofs of the equivalence of conditions. We found that (1) things that the latter work thoroughly proved were boldly omitted in the former work on the grounds that they are “trivial" and (2) some cases have been observed where the latter work has used abundant set theory expressions to clearly prove things, whereas in the former work, these are proven without directly using such expressions and with the adoption of intermediate concepts. In accordance with these differences, we infer that detailing proofs is not writing in universal, ideal, impersonal sentences but rather ones that include human and implicit messages for an assumed target audience. This occurs regardless of whether one is proving an as yet unknown theorem or constructing new proofs regarding known theorems while consulting known proofs (reconstructing proofs) . In this paper, we highlight the authenticity of the reconstruction of known proofs while considering a specific audience, which constitutes a suggestion to mathematics education. This is a new perspective that has not received sufficient attention in previous mathematics education research.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40583
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 55
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 4, p. 55-65, 発行日 2016-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第2年次報告)
言語 ja
旧ID 40583
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:42:00.264925
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3