ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 4号

英語教師の教材研究力を育成する真正性研究の視座 : 中学校英語教科書の改作過程の分析を通して

https://doi.org/10.15027/40582
https://doi.org/10.15027/40582
c33cf8b1-c0dc-48b1-9325-f0a567609fc4
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_4_43.pdf TRDLS-jpn_4_43.pdf (855.3 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 英語教師の教材研究力を育成する真正性研究の視座 : 中学校英語教科書の改作過程の分析を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A Viewpoint of Authenticity to Enhance Teacher’s Abilities in Studying Teaching Materials : Through an Analysis of the Adaptation Process of a Junior High School English Textbook
言語 en
作成者 五井, 千穂

× 五井, 千穂

ja 五井, 千穂

en Goi, Chiho

Search repository
渡邉, 勝仁

× 渡邉, 勝仁

ja 渡邉, 勝仁

en Watanabe, Katsuhito

Search repository
深澤, 清治

× 深澤, 清治

ja 深澤, 清治

en Fukazawa, Seiji

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 真正性
主題
主題Scheme Other
主題 英語教科書
主題
主題Scheme Other
主題 教材改作
主題
主題Scheme Other
主題 Authenticity
主題
主題Scheme Other
主題 English Textbook
主題
主題Scheme Other
主題 Materials Adaptation
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,英語教育における教材の真正性(authenticity)のあり方について検討することにより,教師の教材研究力を涵養するための視座を明らかにすることを目的とする。第二言語習得研究において,できるだけ自然かつ多量の理解可能な目標言語入力にふれることは,必須の条件のひとつとされている。最新のICTや多様な教材ソフトウエアの開発により,学習者が自然な英語に接する機会は質量ともに格段に向上してきた。しかしながら,教材はできるだけ自然なものでなければならないとする主張に対して,自然な教材の教育的効果を疑問視する主張もあるなど,教材の自然さの有用性については今なお多くの議論がある。さらに,いったい何をもって自然さを定義するかも定まっていない。そこで本論では,英語教育における教師のための真正性の視座について,これまでのさまざまな研究者による定義を概観・整理するとともに,教科書教材の真正性に大きな影響を与えると考えられる教材改作(materials adaptation)過程について検討を行う。教材の真正性に関する理論的考察に加え,テキスト原素材から教科書題材に変化する過程の分析を通して,日本のような外国語としての英語教育環境で必要となる真正性の視座を新たに構築することをねらいとする。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this article is to consider the meaning of authenticity of teaching materials in English language education, and consequently to clarify the viewpoints for developing teachers’ abilities in studying teaching materials. In second language acquisition studies, it is regarded as essential to be exposed to abundant comprehensible input in the target language. With the advancement of ICT and a variety of educational software, second language learners have the great advantage of getting access to a lot of natural English language resources. Under the recent communicative trend, there is a strong belief that teaching materials must be as real as possible; however, there remains certain skepticism about the effectiveness of authentic materials in second language teaching. Furthermore, there is no unified definition of the term. Therefore, this article will review the concepts of authenticity advanced by several applied linguistics researchers and examine efforts to maintain authenticity in textbook materials adaptation processes. By theoretical consideration of material authenticity and practical analysis of the simplifying process from the original to the adapted textbook material in a Japanese junior high school English textbook, this study will try to construct a viewpoint of authenticity necessitated in an English-as-a foreign-language situation like Japan.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40582
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 43
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 4, p. 43-54, 発行日 2016-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第2年次報告)
言語 ja
旧ID 40582
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:41:50.859606
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3