ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 2号

歴史学者がおこなう「真正な実践」の解明 : 歴史教師による自律的な教材研究に向けて

https://doi.org/10.15027/39119
https://doi.org/10.15027/39119
8266b8a4-a6fb-4982-a627-3156080cbe03
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_2_95.pdf TRDLS-jpn_2_95.pdf (855.3 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 歴史学者がおこなう「真正な実践」の解明 : 歴史教師による自律的な教材研究に向けて
言語 ja
作成者 渡邉, 巧

× 渡邉, 巧

ja 渡邉, 巧

en Watanabe, Takumi

Search repository
中山, 富広

× 中山, 富広

ja 中山, 富広

en Nakayama, Tomihiro

Search repository
草原, 和博

× 草原, 和博

ja 草原, 和博

en Kusahara, Kazuhiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 歴史学者
主題
主題Scheme Other
主題 研究者共同体
主題
主題Scheme Other
主題 専門的語彙
主題
主題Scheme Other
主題 史料と解釈
主題
主題Scheme Other
主題 研究史
主題
主題Scheme Other
主題 Historian
主題
主題Scheme Other
主題 Community of Researcher
主題
主題Scheme Other
主題 Technical Vocabulary
主題
主題Scheme Other
主題 Historical Sources and Interpretations
主題
主題Scheme Other
主題 History of Study
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,専門科学者がおこなう「真正な実践」の解明に向けたシリーズ研究のうち,知識の社会領域の中でも歴史学者の研究に注目し,「歴史学者ならではの学習過程とはどのようなものか」「その学習過程は,歴史教師が教材研究をおこなう上でどのように活かすことが可能か」を解明することが目的である。そのために,歴史学論文の構成・構造分析と論文著者へのインタビューをもとに,歴史学者の研究過程とその背景を分析する。これを,歴史学者ならではの学びの過程として読み替えていく。本稿では,近世史の視点から近代史の研究課題に挑んだ2008年の論文「地租改正における地価決定と収穫高-広島県恵蘇郡奥門田村を事例として-」とその著者である歴史学者の中山富広を研究対象とした。結果,論文執筆に際しての研究過程は,「研究デザインの構築」「研究デザインに基づく実証研究」「研究デザインの省察と意義付け」という段階を経ていることが明らかになった。そして,論文執筆の背景にある学びとしては「研究経験」「専門領域や周辺領域に関する学界動向の学び」「他者との交流」「教育経験」という側面が確認できた。ここから学びとった概念や方法を,自分なりに再構成し,他の研究者共同体や自分の研究者共同体に適用するというアプローチが繰り返しおこなわれていた。以上を踏まえて,歴史学者の学習過程を理解する上で求められる視点として,「活用されている史料と解釈の対応関係を把握すること」「解釈を論文として説明する際に活用されている語彙の意味を理解すること」「論文の生成される文脈,研究史を学習すること」の3点を提案した。歴史学者の真正な学びとは,史料,史料を説明するための語彙,語彙を生み出す背景にある研究史に関わったものである。これらを読み解くことで,歴史教師は歴史学者の論文を深く理解し,教材研究に活かすことができる。
言語 ja
内容記述
内容記述 The current study focused on a research study conducted by a historian, and aimed to understand “What are the aspects of learning process that are unique to historians?" and “How can we apply the processes to a history teacher’s reading of a history research paper for the purpose of teaching material studies?" For that purpose, the current manuscript analyzed the processes and the background of writing a history research paper through analyses of the composition and construction of a history paper and an interview with its author. Then, we attempted to translate this into a learning process unique to a history researcher. The current manuscript selected to study “Land Price Appraisal and Crop Harvest in Land Tax Reform: Case Study of Okumonde Village, Eso County, Hiroshima Prefecture," a history research paper written in 2008 that examined a contemporary historical research topic of using a modern history viewpoint, authored by Dr. Tomihiro Nakayama. The analyses indicated that the research processes went through stages of “construction of a research design," “empirical study based on the research design," and “reflection on the research design and interpretation." Beyond the paper writing, important skills also included “research experience," “learning of the trends of the field and its associated fields," “interaction with others," and “teaching experience." The history researcher reconstructed the concepts and methods from such learning in his own way, and applied the findings within his and colleagues’ research communities. Based on these findings, three viewpoints necessary in understanding the learning process of a historian included, “understanding of the relationship between historical resources and its interpretation," “understanding of the vocabulary used in the paper that describes the interpretation of historical resources," and “studying the context and research history that produced a particular research paper." Authentic learning for a historian concerns historical resources, vocabulary to explain the resources, and research history that generated the vocabulary. By understanding these elements, a history teacher can attain deep understanding of a history research paper and apply it to studying of teaching materials.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39119
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 95
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 2, p. 95-107, 発行日 2015-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第1年次報告)-専門科学者との共同研究プロジェクト-
言語 ja
旧ID 39119
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:40:08.063105
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3