ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 2号

倫理領域における初学者と専門科学者の学びの相違について : スキーマとナラティブズの観点から

https://doi.org/10.15027/39113
https://doi.org/10.15027/39113
19d3aa8b-4081-4ec7-b592-ea7827737987
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_2_11.pdf TRDLS-jpn_2_11.pdf (828.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 倫理領域における初学者と専門科学者の学びの相違について : スキーマとナラティブズの観点から
言語 ja
タイトル
タイトル Differences in the Learning of Beginning Learners and Specialized Scientists in the Field of Ethics : From the Viewpoint of Schemas and Narratives
言語 en
作成者 吉岡, 真梨子

× 吉岡, 真梨子

ja 吉岡, 真梨子

en Yoshioka, Mariko

Search repository
畠中, 和生

× 畠中, 和生

ja 畠中, 和生

en Hatakenaka, Kazuo

Search repository
青木, 多寿子

× 青木, 多寿子

ja 青木, 多寿子

en Aoki, Tazuko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 読解
主題
主題Scheme Other
主題 初学者
主題
主題Scheme Other
主題 スキーマ
主題
主題Scheme Other
主題 ナラティブズ(語り)
主題
主題Scheme Other
主題 倫理領域
主題
主題Scheme Other
主題 Reading
主題
主題Scheme Other
主題 Beginning Learner
主題
主題Scheme Other
主題 Schema
主題
主題Scheme Other
主題 Narrative
主題
主題Scheme Other
主題 Field of Ethics
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,価値領域における倫理の観点について,専門科学者の学びの過程(論文作成過程)と,大学院生による学びの過程(論文の読解過程)の相違について検討する。課題論文は,「生命圏倫理学の論点―倫理学の視点から―」(畠中和生,2005,2006)である。学習者の学びの過程を専門科学者の研究(学び)の過程に変換する方法として,学校教育現場で一般的に用いられるテキストを読んで理解したことを文章や図でまとめる方法を用いた。加えて,畠中氏に,直接インタビューに出向いて,論文についての理解を補った。その結果,内容の理解不足に関しては,スキーマの不足が要因として考えられたが,これは時間をかければ克服できることがわかった。しかしながら,この方法では専門科学者の隠れたメッセージは十分読み取れないこともわかった。倫理学の領域は,自然科学や工学の領域のように,具体的な例が存在するとは限らない。このため,スキーマだけでは伝わらないものは多いと考えられる。本研究では,スキーマだけでは示しにくいものも,ナラティブズ(語り)によって伝えられる可能性を示した。今後は,倫理学の領域で専門科学者の隠れたメッセージを読み取る学習方法を検討していく必要があるだろう。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study investigated the differences between the learning process (the paper writing process) of a specialized scientist and that of graduate students (the process of understanding a paper) in the field of ethics. The selected paper was “On the Main Topics of Biosphere Ethics: From the Viewpoint of Philosophical Ethics" by Kazuo Hatakenaka (2005, 2006). As a method of transforming a student’s learning process into a process of the scientist conducting the research study, graduate students organized their understanding of the paper using summaries and figures, which is a method often utilized in classrooms. In addition, Prof. Hatakenaka was interviewed in order to supplement her understanding of the paper. As a result, we found that a lack of schema of the graduate student was the reason for inadequate understanding of the text, but it could be overcome by investing more time in the process of understanding the paper. However, we also found that this method did not enable a deep understanding of underlying messages of the author. In the field of ethics, there are not always concrete examples as like is the case in the fields of natural sciences and engineering. Therefore, to understand the paper precisely in the field of ethics, a beginning learner could have limits just activating her/his schemas. This study suggested a possibility that narratives could establish contexts to understand them correctly using her/his schemas. We need more studies to investigate learning methods for understanding messages of specialized scientists deeply in the field of ethics.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39113
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 2, p. 11-21, 発行日 2015-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第1年次報告)-専門科学者との共同研究プロジェクト-
言語 ja
旧ID 39113
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:39:03.711757
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3