ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 1号

大学院生の学習システムとしてのGTAの体系とその意義 : クリス・パーク論文が教育学研究者・教師教育者の育成に示唆するもの

https://doi.org/10.15027/39106
https://doi.org/10.15027/39106
d14d0372-b687-42f0-acfc-ad62259ccf62
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_1_16.pdf TRDLS-jpn_1_16.pdf (1013.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 大学院生の学習システムとしてのGTAの体系とその意義 : クリス・パーク論文が教育学研究者・教師教育者の育成に示唆するもの
言語 ja
タイトル
タイトル Graduate Teaching Assistant Work as a Learning System and its Significance : The Lessons of Chris Park’s Article for Pedagogy Researchers and Teacher Educators
言語 en
作成者 渡邉, 巧

× 渡邉, 巧

ja 渡邉, 巧

en Watanabe, Takumi

Search repository
大坂, 遊

× 大坂, 遊

ja 大坂, 遊

en Osaka, Yu

Search repository
草原, 和博

× 草原, 和博

ja 草原, 和博

en Kusahara, Kazuhiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 大学院生の学習
主題
主題Scheme Other
主題 Graduate Teaching Assistant (GTA)
主題
主題Scheme Other
主題 教科教育
主題
主題Scheme Other
主題 教育学研究者
主題
主題Scheme Other
主題 教師教育者
主題
主題Scheme Other
主題 Learning of Graduate Students
主題
主題Scheme Other
主題 Curriculum and Instruction
主題
主題Scheme Other
主題 Pedagogy Researchers
主題
主題Scheme Other
主題 Teacher Educators
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,①大学院生は,GTAとしてどのようなつまずきに直面するのか,②つまずきの克服は,どのような仕組みで支援することが可能か,③とくに教科教育学を専門とする大学院生にとって,GTAの経験はどのような意味を持つのか,を解明することを目的とする。この問いを解くために,クリス・パーク (Chris Park) が執筆した “The Graduate Teaching Assistant (GTA):Lessons from North American Experience." 「大学院生ティーチング・アシスタント (GTA)-北米の経験からの教訓-」を検討する。本論文は,2014年9月,シェリー・フィールドがRIDLS主催の講演会に登壇した際,北米のGTA研究の動向を概観できる有益な資料として紹介したもので,事実,多くの先行研究者が引用,参照する包括的なレビューとなっている。そこで本稿では,パーク論文を解題することで,上の問いにアプローチすることとした。パーク論文の分析から明らかになったのは,以下の3点である。①大学院生は,GTAとして,「他者との関係構築」「研究と教育の時間配分」「知識や経験の不足」「自分とは異なる多様な考えに開かれた姿勢を示すこと」でつまずく傾向にある。②GTAが直面する困難を克服するプログラムは,GTA制度に他ならない。そのためのGTAプログラムは,研究者・教育者のコミュニティへの正統的周辺参加の機会を提供するものでなくてはならない。また首尾一貫した「選定と養成」「トレーニング」「指導・助言とメンタリング」の仕組みづくりが要求される。③GTAの経験は,教育者(教員養成者)としての資質・能力に限らず,研究者ならびに教育者(教員研修者)としての資質・能力を高める契機ともなる。教育者と研究者それぞれの方法論が深く分かちがたく結びついている教科教育学を専門とする大学院生にとって,GTAとしての学びには一定の効果が期待できる。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aims to elucidate (1)the setbacks graduate students face as Graduate Teaching Assistants (GTAs), (2)the mechanisms through which overcoming these setbacks is possible, and (3)the meaning of the GTA experience, particularly for graduate students specializing in subject education. To answer these questions, we consider Chris Park’s article “The Graduate Teaching Assistant (GTA): Lessons from North American Experience." This study was introduced by Sherry Field when she took the podium at the RIDLS lecture meeting as a beneficial reference that provides an overview of North American trends in GTA research. Indeed, it is a comprehensive review that has been quoted and consulted by many previous studies. Thus, for this study we decided to approach the above questions by reviewing Park’s article. The following three points became clear from this analysis. First, as GTAs, graduate students tend to suffer setbacks in terms of constructing relationships with others, allocating time between research and education, inadequate knowledge and experience, and demonstrating an open attitude toward diverse ideas that differ from their own. Second, it is none other than the GTA system itself that can overcome difficulties GTAs face. A GTA program for this purpose must offer opportunities for legitimate peripheral participation in a community of researchers and educators. Furthermore, there is need for coherent selection and preparation, training, and supervision and mentoring mechanisms. Third, the GTA experience is an opportunity for heightening not only capacities and abilities as educators (teacher trainers), but capacities as researchers and educators (teachers in training). For graduate students specializing in subject education (one in which the methodologies of educators and researchers are closely connected), learning as a GTA can be expected to be effective.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文は,Theory and Research for Developing Learning Systems, Vol.1 所収の英語論文 “Graduate Teaching Assistant Work as a Learning System and its Significance" の日本語訳論文である。
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39106
ID登録タイプ JaLC
関連情報
関連タイプ isReferencedBy
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00039415
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 16
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 1, p. 16-29, 発行日 2015-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
旧ID 39106
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:37:58.267977
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3