WEKO3
アイテム
アイデンティティ、人格、倫理、知識、言語、文化、教育についての哲学的考察
https://doi.org/10.15027/48288
https://doi.org/10.15027/482881ebb5d4e-b53c-44c3-8d46-ae7d95a0611e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | アイデンティティ、人格、倫理、知識、言語、文化、教育についての哲学的考察 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Some philosophical issues relating to identity, personhood, ethics, knowledge, language, culture, and education | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
スプリッター, ロランス・J
× スプリッター, ロランス・J
× 須谷, 弥生
× 樋口, 聡
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2019 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | identity | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | persons | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | dialogue | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | powerful thinking | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | democracy | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | アイデンティティ | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 人格 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 対話 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 力のある思考 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 民主主義 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | In this paper, I discuss some philosophical issues that fall within the intersection of analytic philosophy and education, arising out of my long-standing involvement in Philosophy for Children and Community of Inquiry. I begin with an important point of clarification over the concept of identity which has been appropriated by the social sciences and media to defend the idea that our identities are given by our affiliation with various "identity groups" (nations, religions, ethnicities, cultures...). I argue that this idea is confused and has led to the politicization of identity and support for a destructive "us and them" mentality. I reject both a "collectivist" and an "individualist" sense of what being a person means, in favor of a relational conception by each person sees her/himself as one among others. I then move to consider the ethical, epistemological, linguistic, cultural, educational and socio-political dimensions of this conception of personhood, and offer a brief defence of several theses, including: the Principle of Personal Worth (persons are morally superior to non-persons including so-called "identity groups"); persons are members of language communities that underpin our own subjective awareness; the skills and dispositions that constitute what I call "powerful thinking" depend upon internalizing overt forms of communication, most notably dialogue,' thus understood, the imperative to engage children in dialogue is universal rather than culturally-relative (a point of specific significance in "Confucian Heritage Countries" such as Japan); and powerful thinking and dialogue play a key role in a democratic society that is not dominated by "populist" forces. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/48288 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 23 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 12, p. 23-32, 発行日 2019-11-30 |
|||||||||||||||||
旧ID | 48288 |