ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 12号

アイデンティティ、人格、倫理、知識、言語、文化、教育についての哲学的考察

https://doi.org/10.15027/48288
https://doi.org/10.15027/48288
1ebb5d4e-b53c-44c3-8d46-ae7d95a0611e
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_12_23.pdf JEducSci_12_23.pdf (9.4 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル アイデンティティ、人格、倫理、知識、言語、文化、教育についての哲学的考察
言語 ja
タイトル
タイトル Some philosophical issues relating to identity, personhood, ethics, knowledge, language, culture, and education
言語 en
作成者 スプリッター, ロランス・J

× スプリッター, ロランス・J

ja スプリッター, ロランス・J

en Splitter, Laurance J.

Search repository
須谷, 弥生

× 須谷, 弥生

ja 須谷, 弥生

en Sutani, Yayoi

Search repository
樋口, 聡

× 樋口, 聡

ja 樋口, 聡

en Higuchi, Satoshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2019 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
主題
主題Scheme Other
主題 identity
主題
主題Scheme Other
主題 persons
主題
主題Scheme Other
主題 dialogue
主題
主題Scheme Other
主題 powerful thinking
主題
主題Scheme Other
主題 democracy
主題
主題Scheme Other
主題 アイデンティティ
主題
主題Scheme Other
主題 人格
主題
主題Scheme Other
主題 対話
主題
主題Scheme Other
主題 力のある思考
主題
主題Scheme Other
主題 民主主義
内容記述
内容記述 In this paper, I discuss some philosophical issues that fall within the intersection of analytic philosophy and education, arising out of my long-standing involvement in Philosophy for Children and Community of Inquiry. I begin with an important point of clarification over the concept of identity which has been appropriated by the social sciences and media to defend the idea that our identities are given by our affiliation with various "identity groups" (nations, religions, ethnicities, cultures...). I argue that this idea is confused and has led to the politicization of identity and support for a destructive "us and them" mentality. I reject both a "collectivist" and an "individualist" sense of what being a person means, in favor of a relational conception by each person sees her/himself as one among others. I then move to consider the ethical, epistemological, linguistic, cultural, educational and socio-political dimensions of this conception of personhood, and offer a brief defence of several theses, including: the Principle of Personal Worth (persons are morally superior to non-persons including so-called "identity groups"); persons are members of language communities that underpin our own subjective awareness; the skills and dispositions that constitute what I call "powerful thinking" depend upon internalizing overt forms of communication, most notably dialogue,' thus understood, the imperative to engage children in dialogue is universal rather than culturally-relative (a point of specific significance in "Confucian Heritage Countries" such as Japan); and powerful thinking and dialogue play a key role in a democratic society that is not dominated by "populist" forces.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/48288
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1244667X
開始ページ
開始ページ 23
書誌情報 学習開発学研究
Journal of Learning Science

号 12, p. 23-32, 発行日 2019-11-30
旧ID 48288
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:19:38.989749
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3