WEKO3
アイテム
理科の観察・実験活動における高校生の方略使用の変化 : 潜在曲線モデルによる検討
https://doi.org/10.15027/45279
https://doi.org/10.15027/452797233c790-905a-4546-b738-116fbc9225d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 理科の観察・実験活動における高校生の方略使用の変化 : 潜在曲線モデルによる検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Changes in Strategy among High School Students in Observation and Experimental Activities: Study Using the Latent Curve Model | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
草場, 実
× 草場, 実
× 鈴木, 達也
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | science | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | observation and experimental activities | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | latent curve model | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | motivation for experimentation | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | experimental strategies | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 理科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 観察・実験活動 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 潜在曲線モデル | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 動機づけ | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 方略 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | Using the latent curve model, this study examined the influence of high school students' motivation for experimentation on changes in experimental strategies in observation and experimental activities. The constituent elements of motivation for experimentation included "expectancy of success," "intrinsic value," and "utility value." The constituent elements of experimental strategies included "understanding-oriented strategy'' and "repeat strategy." Using longitudinal data about high school students, a covariance structure analysis was conducted with motivation for experimentation as the explanatory variable and with the experimental strategies such as "intercept factor'' and "slop factor" that were extracted by using the latent curve model, as the objective variables. The results suggest the influence of "expectancy of success" and "utility value" on changes in the usage of the "understanding-oriented strategy." | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は,JSPS科研費JP15K044480の助成を受けたものです。 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本稿は,草場・鈴木(2017)の発表内容に基づき,研究を発展させ,加筆・修正を加えたものである。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/45279 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 49 | |||||||||||||
書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 11, p. 49-57, 発行日 2018-03-16 |
|||||||||||||
旧ID | 45279 |