WEKO3
アイテム
学習継続意志に影響する心理的要因
https://doi.org/10.15027/30233
https://doi.org/10.15027/302335d440a8f-e147-4a50-a32b-eaf6e3ffc9e4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 学習継続意志に影響する心理的要因 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Psychological Factors that enhance Sustainable Motivation for Lifelong Learning | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
森, 敏昭
× 森, 敏昭
× 三島, 知剛
× 古本, 由衣
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2007 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Sustainable motivation | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Motives for learning | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | General self-efficacy | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Liking for school subjects | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 継続意志 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 学習動機 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 特性的自己効力感 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 教科好意度 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to investigate the psychological factors that enhance sustainable motivation for lifelong learning. A total of 163 college students participated in this study. Major findings of this study were as follows: (1) A factor analysis of the data revealed that sustainable motivation consists of the following 5 orientations; orientation to social education, orientation to practical usefulness of learning, orientation to obtaining qualifications, orientation to becoming scientifically cultivated, and orientation to enriching life style. (2) Gender differences were observed for orientation to obtaining qualifications, orientation to enriching life style, and orientation to becoming scientifically cultivated. (3) Interest-oriented, utility-oriented, and training-oriented learning in school days enhance sustainable motivation for lifelong learning. (4) The liking for school subjects was an important factor to enhance sustainable motivation, but general self-efficacy was negatively correlated with sustainable motivation. Implications of these findings for the recent dispute on educational reform were discussed. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/30233 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 63 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 1, p. 63-71, 発行日 2007-09-01 |
|||||||||||||||||
旧ID | 30233 |