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  1. 学術雑誌論文等

欲求の充足に基づく顧客満足測定尺度の信頼性と内容的妥当性および基準関連妥当性の検討 : リハビリテーションサービスにおける調査研究

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011696
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011696
a8d8c5bf-d35d-40c9-bc77-b0da5dbce01b
名前 / ファイル ライセンス アクション
RigakuryohoKagaku_24_569.pdf RigakuryohoKagaku_24_569.pdf (296.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 欲求の充足に基づく顧客満足測定尺度の信頼性と内容的妥当性および基準関連妥当性の検討 : リハビリテーションサービスにおける調査研究
言語 ja
タイトル
タイトル Examination of Reliability, Content Validity and Criterion Validity of the Customer Satisfaction Scale Based on Need Satisfaction : a Study in Rehabilitation Services
言語 en
作成者 田中, 亮

× 田中, 亮

ja 田中, 亮

en Tanaka, Ryo

Search repository
戸梶, 亜紀彦

× 戸梶, 亜紀彦

ja 戸梶, 亜紀彦

en Tokaji, Akihiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2009 理学療法科学学会
主題
主題Scheme Other
主題 顧客満足
主題
主題Scheme Other
主題 信頼性
主題
主題Scheme Other
主題 基準関連妥当性
主題
主題Scheme Other
主題 customer satisfaction
主題
主題Scheme Other
主題 reliability
主題
主題Scheme Other
主題 criterion validity
主題
主題Scheme NDC
主題 490
内容記述
内容記述 [目的]本研究の目的は,我々が開発を進めている「欲求の充足に基づく顧客満足測定尺度(Customer Satisfaction Scale based on Need Satisfaction: CSSNS)」の信頼性と内容的妥当性および基準関連妥当性を検証することである。[方法]顧客満足の下位概念として「有能さの欲求の充足」「自律性欲求の充足」「参加者との関係性欲求の充足」「担当者との関係性欲求の充足」「生理的欲求の充足」を想定した。CSSNSに含める計19項目を作成し,項目内容について心理学の研究者からチェックを受けた。外的基準として全体的満足度,施設の利用意向,施設の変更意向,他者への推奨意向を測定した。リハビリテーションサービスの利用者250名のデータを用いて,探索的因子分析,信頼性分析,相関分析を行った。[結果]探索的因子分析の結果,想定された5因子が抽出された.信頼性分析の結果,下位尺度のα係数は .799以上であり,CSSNS全体は.882であった。相関分析の結果,CSSNSの合計得点と各外的基準の得点との相関係数はすべて有意であり,相関係数は.325から.452の範囲にあった。[結論]以上より,CSSNSの信頼性と内容的妥当性および基準関連妥当性が検証された。
言語 ja
内容記述
内容記述 [Purpose] The purpose of the present study was to examine the reliability, content validity and criterion validity of the customer satisfaction scale based on need satisfaction (CSSNS) that we are currently developing for health care services. [Subjects and Method] Referring to a previous study and our preliminary study, we assumed that customer satisfaction is composed of five needs: competence, autonomy, relatedness to participant, relatedness to service provider and physiological need. A psychologist checked the 19 items we developed for the CSSNS. To examine criterion validity, the following four external criteria were prepared: customers' satisfaction, intention to return, intention to change, and recommendation to others. The data of 250 subjects using rehabilitation services were used for factor analysis, calculating of Cronbach's alpha coefficient and correlation analysis. [Results] The results of the factor analysis confirmed the five factors that we assumed in advance. Cronbach's alpha coefficients showed the high internal consistency of CSSNS and its subscales. The correlation analysis showed a significant positive relationship between total CSSNS score and scores of each criterion. [Conclusion] The reliability, content validity, and criterion validity of CSSNS were confirmed.
言語 en
出版者
出版者 理学療法科学学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関連情報
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.1589/rika.24.569
関連情報
識別子タイプ URI
関連識別子 http://japanlinkcenter.org/JST.JSTAGE/rika/24.569
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1341-1667
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10472896
開始ページ
開始ページ 569
書誌情報 理学療法科学
理学療法科学

巻 24, 号 4, p. 569-575, 発行日 2009-08-20
旧ID 33068
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Ver.1 2025-02-21 06:13:09.993022
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