ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011597
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011597
64bb4fb1-390e-47d9-ac3a-57855e76e1d2
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討
言語 ja
タイトル
タイトル Capacity constraints on working memory and the basic problem-solving space: The problem-solving process for the Mastermind game
言語 en
作成者 大塚, 一徳

× 大塚, 一徳

ja 大塚, 一徳

en Otsuka, Kazunori

Search repository
宮谷, 真人

× 宮谷, 真人

ja 宮谷, 真人

en Miyatani, Makoto

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 ワーキングメモリ
主題
主題Scheme Other
主題 問題解決
主題
主題Scheme Other
主題 リーディングスパンテスト
主題
主題Scheme Other
主題 問題空間
主題
主題Scheme Other
主題 マスターマインド
主題
主題Scheme Other
主題 working memory
主題
主題Scheme Other
主題 problem solving
主題
主題Scheme Other
主題 reading span test
主題
主題Scheme Other
主題 problem space
主題
主題Scheme Other
主題 Mastermind
主題
主題Scheme NDC
主題 140
内容記述
内容記述 本研究は,問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差の影響について検討することを目的とした.実験課題として,ワーキングメモリ上の処理資源を必要とする課題で数当てゲームの一種であるMastermindという簡易なゲームを用いた.実験においては,28名の実験参加者が実験に参加した.まず実験参加者は日本語版RSTによってリーディングスパンが測定された.次に,問題空間の異なる3種類のMastermind(2桁版,3桁版,4桁版) を行った.実験の結果,7名の低スパン群の被験者は,7名の高スパン群の被験者に比べて成績が劣り,特にもっとも問題空間の大きい課題 (4桁版) の場合,両群間の差は顕著であった.この実験結果をもとに問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差と問題空間の影響について,ワーキングメモリにおける資源の領域固有性,汎用性,情報の制御機能という観点から考察を行った.
言語 ja
内容記述
内容記述 Capacity constraints and resource consumption for working memory are examined with the Mastermind number-guessing game, which is directly related to the consumption of working memory resources. In the experiment, the working memory levels of 28 college student participants were measured with a Japanese version of the reading span test (RST). The participants then played the two, three, and four-dimensional versions of Mastermind. Each version of the game involves a different problem space. The results indicated that the seven students with low working memory capacities (low-span readers) were more constrained than the seven students with high working memory capacities (high-span readers) when playing in the large basic problem space (the four-dimensional version). The basic problem-space effects and the possibility that working memory, as measured by the RST, influences the problem-solving process are discussed in terms of the domain-specific, domain-general and executive functions of working memory.
言語 en
出版者
出版者 日本認知心理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ NA
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43
関連情報
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.5265/jcogpsy.6.47
関連情報
識別子タイプ NAID
関連識別子 130000304533
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-7264
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-0321
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11971335
開始ページ
開始ページ 47
書誌情報 認知心理学研究
The Japanese Society for Cognitive Psychology

巻 6, 号 1, p. 47-55, 発行日 2008-08
旧ID 45800
備考 本文はJ-STAGEにて公開しています
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 06:10:06.490594
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3