WEKO3
アイテム
問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011597
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/201159764bb4fb1-390e-47d9-ac3a-57855e76e1d2
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 問題解決における問題空間とワーキングメモリ容量個人差の影響 : Mastermind課題を用いた検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Capacity constraints on working memory and the basic problem-solving space: The problem-solving process for the Mastermind game | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
大塚, 一徳
× 大塚, 一徳
× 宮谷, 真人
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ワーキングメモリ | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 問題解決 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | リーディングスパンテスト | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 問題空間 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | マスターマインド | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | working memory | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | problem solving | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | reading span test | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | problem space | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Mastermind | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 140 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | 本研究は,問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差の影響について検討することを目的とした.実験課題として,ワーキングメモリ上の処理資源を必要とする課題で数当てゲームの一種であるMastermindという簡易なゲームを用いた.実験においては,28名の実験参加者が実験に参加した.まず実験参加者は日本語版RSTによってリーディングスパンが測定された.次に,問題空間の異なる3種類のMastermind(2桁版,3桁版,4桁版) を行った.実験の結果,7名の低スパン群の被験者は,7名の高スパン群の被験者に比べて成績が劣り,特にもっとも問題空間の大きい課題 (4桁版) の場合,両群間の差は顕著であった.この実験結果をもとに問題解決におけるワーキングメモリ容量個人差と問題空間の影響について,ワーキングメモリにおける資源の領域固有性,汎用性,情報の制御機能という観点から考察を行った. | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | Capacity constraints and resource consumption for working memory are examined with the Mastermind number-guessing game, which is directly related to the consumption of working memory resources. In the experiment, the working memory levels of 28 college student participants were measured with a Japanese version of the reading span test (RST). The participants then played the two, three, and four-dimensional versions of Mastermind. Each version of the game involves a different problem space. The results indicated that the seven students with low working memory capacities (low-span readers) were more constrained than the seven students with high working memory capacities (high-span readers) when playing in the large basic problem space (the four-dimensional version). The basic problem-space effects and the possibility that working memory, as measured by the RST, influences the problem-solving process are discussed in terms of the domain-specific, domain-general and executive functions of working memory. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 日本認知心理学会 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||||
関連識別子 | 10.5265/jcogpsy.6.47 | |||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||||
関連識別子 | 130000304533 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1348-7264 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2185-0321 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11971335 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 47 | |||||||||||||
書誌情報 |
認知心理学研究 The Japanese Society for Cognitive Psychology 巻 6, 号 1, p. 47-55, 発行日 2008-08 |
|||||||||||||
旧ID | 45800 | |||||||||||||
備考 | 本文はJ-STAGEにて公開しています |