ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

理科教育におけるダイナミック・アセスメントに関する研究 : 小学校第6学年「水溶液の性質」単元におけるヒントカードの効果について

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011055
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011055
f9b61485-cdf7-4201-bebb-c08c7fd71deb
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_31-2_65.pdf BullJCRD_31-2_65.pdf (519.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 理科教育におけるダイナミック・アセスメントに関する研究 : 小学校第6学年「水溶液の性質」単元におけるヒントカードの効果について
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Dynamic Assessment in Science Education : The Effects of Using Prompt Cards for the Unit on "Characteristics of Water Solutions" in 6th Grade Elementary School
言語 en
作成者 寺本, 貴啓

× 寺本, 貴啓

ja 寺本, 貴啓

en Teramoto, Takahiro

Search repository
松浦, 拓也

× 松浦, 拓也

ja 松浦, 拓也

en Matsuura, Takuya

Search repository
角屋, 重樹

× 角屋, 重樹

ja 角屋, 重樹

en Kadoya, Shigeki

Search repository
森, 敏昭

× 森, 敏昭

ja 森, 敏昭

en Mori, Toshiaki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2008 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 ダイナミック・アセスメント
主題
主題Scheme Other
主題 形成的評価
主題
主題Scheme Other
主題 理科教育
主題
主題Scheme Other
主題 小学校
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 ダイナミック・アセスメント(Dynamic Assessment)とは, 学習過程で現れる児童一人ひとりの誤答から, 指導者がその問題点を推測し, 支援として, その改善点を示唆することで, 新たな概念を再構築させることを目指した, 形成的評価の一種である。 本研究の目的は, これまで発達支援で活用されてきたダイナミック・アセスメントの手法を, 小学校第6学年理科「水溶液の性質」の学習課題において「テスト直し」場面で改善を示唆するヒントカードを適用し, 短期的(単元終了約1週間後)と, 長期的(約3ヶ月後)の両側面から知識や技能等の習得状態を確認することである。 結果は次のようになった。①順序立てて説明が必要な長文記述式と, 記憶の有無の影響が大きい非長文記述式(選択式・単文記述式)の2種の問題形式の総合点から分析した結果, 短期的・長期的の両側面で, 実験群は対照群と比べ有意に成績が高かった。②前述の2種の問題形式別で分析した結果, 長期的側面において, 長文記述式のみで実験群の方が対照群と比べ, 有意に成績が高かった。
言語 ja
内容記述
内容記述 Dynamic assessment is one kind of formative evaluation in which teachers infer the problem from the wrong answer of each child during the learning process and assist by suggesting how to improve, enabling a concept to be reconstructed. The objective of this study is to apply the method of dynamic assessment, used until now in facilitating development, to the unit on "characteristics of water solutions" in 6th grade elementary school science. This method is applied by using prompt cards for students when they are correcting tests. The teacher can confirm the level of students' knowledge and skills in short term (approximately one week after the completion of a unit) and the long term (after approximately three months). The results are as follows: 1. Analysis of the total scores for both problem types (a long sentence description that requires a logical step-by-step explanation and a non-long sentence description that is affected by the existence or non-existence of memory) showed a significantly higher level of accomplishment for the experimental group than for the control group, both in long and short term. 2. As regards analysis of the results for problem type, as mentioned above, the experimental group showed a significantly higher level of achievement than the control group only for long descriptions, in the long term.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 65
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 31, 号 2, p. 65-74, 発行日 2008-09-30
旧ID 29822
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:52:33.412110
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3