WEKO3
アイテム
観察・実験を通して児童・生徒に育成される力の因子論的分析
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011051
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/201105135688532-a4e0-4559-9e45-7f4b38dc3bb8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 観察・実験を通して児童・生徒に育成される力の因子論的分析 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Factor Analysis of the Aims of Observation and Experiment Activities | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
角屋, 重樹
× 角屋, 重樹
× 木下, 博義
× 佐伯, 貴昭
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2007 日本教科教育学会 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 観察・実験 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 育成される力 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 因子分析 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 小学校, 中学校の教師 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 140 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は, 小学校と中学校の教師を対象に, 観察・実験を通して児童・生徒に育成される力を因子論的に分析するとともに, 小学校教師と中学校教師がとらえている観察・実験を通して育成される力に関する因子の関係を検討することである。このため, 広島県内の全公立小中学校の理科担当教師を対象に, 16項目からなる質問紙調査を実施した。小学校教師366名と中学校教師255名を対象とした結果は, 以下のようになった。 (1) 小学校教師が観察・実験を通して児童に育成されると考えている因子は, 問題解決の技能と原理や法則の理解からなるものと, 人間性の育成, の2つである。 (2) 中学校教師のそれは, 問題解決の技能, 人間性の育成, 原理や法則の理解, の3つである。 (3) 小学校教師と中学校教師の観察・実験を通して育成される力に関する因子の関係は, 以下のようになった。 ①小学校教師が観察・実験を通して育成されると考えている因子は, 問題解決の技能と原理や法則の理解からなるものであったが, 中学校のそれは問題解決の技能と原理や法則の理解に分離していた。 ②小学校教師が観察・実験を通して育成されると考えている人間性の育成という因子は, 中学校教師と同一であった。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | In order to clarify the aims of observation and experiment activities, a survey was carried out. The survey asked the three questions below. A questionnaire method was used. The questionnaire was composed of 16 items. 366 elementary school teachers and 255 junior high school teachers took part in this survey. Factor analysis was used to clarify the aims of observation and experiment activities. Questions (1) What factors can be seen from elementary teachers' responses ? (2) What factors can be seen from junior high school teachers' responses ? (3) What relationships can be seen between elementary school and junior high school teachers ? The results are summarized below. (1) Two factors were identified in elementary teachers' responses. Factor 1 concerns problem-solving skills and acquiring principles & law, whilst factor 2 concerns humanity. (2) Three factors were identified in junior high school teachers' responses. They were problem-solving skills (factor 3), acquiring principles & laws (factor 4), and humanity (factor 5). (3) Factor 1 corresponds to factors 3 and 4. Factor 2 corresponds to factor 5. There are some differences between elementary school and junior high school teachers. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 日本教科教育学会 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 0288-0334 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN00247430 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 37 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
日本教科教育学会誌 日本教科教育学会誌 巻 29, 号 4, p. 37-43, 発行日 2007-03-20 |
|||||||||||||||||
旧ID | 28120 |