ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

数学理解の2軸過程モデルに基づく授業構成の原理と方法

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011047
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011047
0180b24f-d284-41ef-8e65-cbd7362774e2
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_28-4_61.pdf BullJCRD_28-4_61.pdf (612.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 数学理解の2軸過程モデルに基づく授業構成の原理と方法
言語 ja
タイトル
タイトル Principles and Methods for Designing Mathematics Lessons Based on the vivo-Axes Process Model of Understanding Mathematics
言語 en
作成者 小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

en Koyama, Masataka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2006 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 数学教育
主題
主題Scheme Other
主題 数学理解
主題
主題Scheme Other
主題 2軸過程モデル
主題
主題Scheme Other
主題 授業構成
主題
主題Scheme Other
主題 原理と方法
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿の目的は, 算数・数学科の授業において児童・生徒の理解の深化を促すために, 数学理解の2軸過程モデルに基づく算数・数学科の授業構成の原理と方法を構築することである。 これまでの数学理解に関する理論的研究及び実践的研究の成果を踏まえて, まず, 授業構成の原理として, P1[複雑な力動的過程としての理解過程], P2[理解の階層的水準と学習段階の設定], P3[個人的構成と社会的構成の重視]を挙げた。そして, 授業構成の方法として, M1[理解の階層的水準の明確化], M2[理解の程度の実態把握], M3[理解の学習段階の具体化]を提案した。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this paper was to identify the principles and methods for designing mathematics lessons based on the Two-Axes Process Model of understanding mathematics. As a result of theoretical and practical studies, three principles (Ps) and three methods (Ms) were identified for designing lessons to facilitate and deepen students' understanding of mathematics, as follows: P1 - recognizing mathematics understanding as a dynamic process; P2 - setting up clear levels of understanding and learning stages at a level; P3 - incorporating students' individual constructions and social construction; M1 - making clear levels of understanding related to a certain mathematical topic; M2 - assessing and evaluating students' understanding at a readiness; and M3 - planning in detail three learning stages as a dialectic process of individual and social constructions in a lesson.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 61
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 28, 号 4, p. 61-70, 発行日 2006-03-10
旧ID 30083
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:52:16.306864
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3