ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

メタ認知に対する教師の意識と実態に関する基礎的研究 : 理科学習指導についての質問紙調査を通して

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011046
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011046
3872596c-d35c-4837-95bb-e655e7de2069
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_28-3_83.pdf BullJCRD_28-3_83.pdf (588.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル メタ認知に対する教師の意識と実態に関する基礎的研究 : 理科学習指導についての質問紙調査を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Research on Metacognitive Awareness of Teachers and their Actual Behavior : Using a Questionnaire on Science Learning Guidance
言語 en
作成者 木下, 博義

× 木下, 博義

ja 木下, 博義

en Kinoshita, Hiroyoshi

Search repository
松浦, 拓也

× 松浦, 拓也

ja 松浦, 拓也

en Matsuura, Takuya

Search repository
角屋, 重樹

× 角屋, 重樹

ja 角屋, 重樹

en Kadoya, Shigeki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2005 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 メタ認知
主題
主題Scheme Other
主題 用語理解
主題
主題Scheme Other
主題 意識
主題
主題Scheme Other
主題 実態
主題
主題Scheme Other
主題 教師
主題
主題Scheme NDC
主題 140
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では, まずメタ認知に対する教師の用語理解, メタ認知を促すような支援(以下, メタ認知的支援とする)についての教師の意識と実態を明らかにし, 次に子どものメタ認知能力育成へ向けての示唆を導出することを目的とした。 小・中学校教師に対する質問紙調査の結果, 次の4点が明らかになった。①多くの教師はメタ認知という用語を理解していない, ②教師はメタ認知的支援を行うことを重要だと捉えて行っているが, 実際の支援には意識が十分反映されていない, ③用語を理解している教師は, 理解していない教師よりもメタ認知的支援の頻度が高い, ④中堅教師と熟練教師ともに, 若手教師よりもメタ認知的支援の頻度が高い。 そして, 子どものメタ認知能力育成へ向けての示唆として, 次の2点を導出した。(1)用語理解を含めたメタ認知的支援の重要性や必要性について, 教師の意識を高める, (2)教師に対し, 具体的なメタ認知的支援の方法の習得を促す。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purposes of this study were to reveal teachers' understanding of the terminology "metacognition", and their awareness and practice of metacognitive support, support that promotes metacognitive activities; and to draw implications for the development of children's metacognitive skills. The findings of a questionnaire investigation of elementary school and junior high school teachers are described as follows: (1) Many teachers did not understand the terminology "metacognition"; (2) Although teachers were aware of the importance of metacognitive support, they could not bring this awareness to their practice; (3) The teachers who understood the terminology used metacognitive support more frequently than those who did not; (4) Teachers with average to high levels of experience used metacognitive support more frequently than novice teachers. This study implies the following two points. First, it is important to make teachers aware of the importance and the need for metacognitive support, including the understanding of the terminology. In addition, it is important to recommend teachers to learn concrete ways of providing metacognitive support.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 83
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 28, 号 3, p. 83-89, 発行日 2005-12-01
旧ID 28119
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:52:13.634544
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3