ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011044
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011044
8143db08-dddb-437d-993b-dd30c34ed12a
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_27-4_91.pdf BullJCRD_27-4_91.pdf (673.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望
言語 ja
タイトル
タイトル Trends and Prospects in Curriculum Research and Development : Recent Trends and Prospects in the Research on Mathematics Education in Japan
言語 en
作成者 小山, 正孝

× 小山, 正孝

ja 小山, 正孝

en Koyama, Masataka

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2005 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 教科教育学
主題
主題Scheme Other
主題 数学教育学
主題
主題Scheme Other
主題 研究動向
主題
主題Scheme Other
主題 展望
主題
主題Scheme Other
主題 日本
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は, 日本の数学教育学における近年の研究動向をレビューし, 今後の研究に対する展望を述べようとするものである。日本数学教育学会の数学教育論文発表会において発表された近年(1991~2000)の論文と課題別分科会の取り組みをレビュー及び考察の対象とし, 日本の数学教育学における研究動向をまとめた。そして, 数学教育学の多くの研究領域に共通する展望を「統合」「共同」「批判」という3つのキーワードを用いて述べ, それらが今後の日本の数学教育学研究と教育実践の発展に大きく寄与し得ることを主張した。
言語 ja
内容記述
内容記述 The aim of this paper is to review the recent trends and to suggest some prospects in the research on mathematics education in Japan. Based on the works of specialists in each research domain/area in mathematics education, the reviews of the recent (1991-2000) research papers presented at the Annual Meeting of Japan Society of Mathematical Education for the ten years were summarized to show the recent trends, including results and issues. Then, the common prospects for some research domains/areas in mathematics education were characterized by three key-words of "integration" of theory and practice, "cooperation" between researcher and teacher, among researchers, and among teachers, and "criticism" of theories and research results through a critical analysis. The prospects with the three concepts would be expected to promote the further development of research and practice in mathematics education in Japan.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 91
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 27, 号 4, p. 91-100, 発行日 2005-03-30
旧ID 30080
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:52:10.148561
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3