WEKO3
アイテム
教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011044
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/20110448143db08-dddb-437d-993b-dd30c34ed12a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Trends and Prospects in Curriculum Research and Development : Recent Trends and Prospects in the Research on Mathematics Education in Japan | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
小山, 正孝
× 小山, 正孝
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2005 日本教科教育学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教科教育学 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 数学教育学 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 研究動向 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 展望 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 本稿は, 日本の数学教育学における近年の研究動向をレビューし, 今後の研究に対する展望を述べようとするものである。日本数学教育学会の数学教育論文発表会において発表された近年(1991~2000)の論文と課題別分科会の取り組みをレビュー及び考察の対象とし, 日本の数学教育学における研究動向をまとめた。そして, 数学教育学の多くの研究領域に共通する展望を「統合」「共同」「批判」という3つのキーワードを用いて述べ, それらが今後の日本の数学教育学研究と教育実践の発展に大きく寄与し得ることを主張した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The aim of this paper is to review the recent trends and to suggest some prospects in the research on mathematics education in Japan. Based on the works of specialists in each research domain/area in mathematics education, the reviews of the recent (1991-2000) research papers presented at the Annual Meeting of Japan Society of Mathematical Education for the ten years were summarized to show the recent trends, including results and issues. Then, the common prospects for some research domains/areas in mathematics education were characterized by three key-words of "integration" of theory and practice, "cooperation" between researcher and teacher, among researchers, and among teachers, and "criticism" of theories and research results through a critical analysis. The prospects with the three concepts would be expected to promote the further development of research and practice in mathematics education in Japan. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本教科教育学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0288-0334 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00247430 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 91 | |||||||||
書誌情報 |
日本教科教育学会誌 日本教科教育学会誌 巻 27, 号 4, p. 91-100, 発行日 2005-03-30 |
|||||||||
旧ID | 30080 |