ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

生活科における「気付き」の概念についての基礎的研究 : 学習指導要領と指導要録の分析を通して

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011037
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011037
fd2696d0-3691-4d5a-9407-d5418253e91b
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_26-4_59.pdf BullJCRD_26-4_59.pdf (842.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 生活科における「気付き」の概念についての基礎的研究 : 学習指導要領と指導要録の分析を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on the Concept of "Awareness" in Life Environment Studies : The Examination of the Course of Study and Cumulative Guidance Record
言語 en
作成者 朝倉, 淳

× 朝倉, 淳

ja 朝倉, 淳

en Asakura, Atsushi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2004 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 生活科
主題
主題Scheme Other
主題 気付き
主題
主題Scheme Other
主題 概念
主題
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
主題
主題Scheme Other
主題 指導要録
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 「気付き」は生活科のキーワードであるが, その使われ方や概念は一様ではない。本小論では, 学習指導要領と指導要録の分析を通して, 生活科における「気付き」に関する諸問題を考察し, 「気付き」の検討に必要な視点, 枠組みを得た。それをもとに, 「気付き」の概念を規定するとともに, 「気付き」の特質について考察した。ここでは, 「気付く」を, 「子どもが具体的な活動や体験, 思考や話し合いなどの学習活動によって対象に出会い, 自らの内面に, 何らかの事実, 関係, 疑問, 感情, 感覚などを生起させ, 子ども自身がそれを意識し自覚すること」と規定し, そのようにして意識され自覚された事実, 関係, 疑問, 感情, 感覚などを「気付き」とした。ここで示した生活科における「気付き」の概念や特質は, 暫定的なものであり, 今後, 生活科授業における子どもたちの具体的な「気付き」を通して吟味, 検討を進めていく必要がある。
言語 ja
内容記述
内容記述 "Awareness" is one of the key words of Life Environment Studies Education. But little is known about the concept of "Awareness" in this subject because it is a hard word to define. The purpose of this paper is to show the concept of "Awareness" by examining the Course of Study and the Cumulative Guidance Record of Life Environment Studies. I found some gaps between the descriptions in the Course of Study and the Cumulative Guidance Record. It should be noted that "Awareness" in Life Environment Studies means to notice facts, relations, questions, emotions, and feelings through purposeful learning activities. Teachers have to help children develop awareness through activities involving observation, making, thinking, expression, discussion and so on. It is especially important to help children develop strong determination, a critical approach, and a sense of purposes toward the activities. The concept of "Awareness" of Life Environment Studies showed here is tentative. Therefore this concept will be examined with reference to situations in many actual lessons.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 26, 号 4, p. 59-68, 発行日 2004-03-30
旧ID 28114
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:51:57.706172
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3