Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高校生の英語学習動機に関する実証的研究 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
English learning motivation of high school students : An empirical study |
|
言語 |
en |
作成者 |
小篠, 敏明
深澤, 清治
殿重, 達司
坂元, 真理子
張, 小杰
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2004 日本教科教育学会 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
英語学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
動機 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
普通科高校生 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
因子分析 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
本研究は主としてカナダで開発された北米モデルを尺度として用い, 日本人普通科高校生学習者の英語学習動機を明らかにし, 彼らの英語学習動機の構造を解明することを目的とするものである。因子分析による解析の結果, 日本人普通高校生の英語学習動機は4種類から構成されていることが明らかになった。また, MANOVAによる解析の結果, 2年生と3年生の間には, 2種類の内発的動機(因子1, 2)および非動機において有意差が認められた(2年生>3年生)。また, 男性・女性の間には内発的動機・知識/成長(因子1), 外発的動機(因子3), および非動機(因子4)において有意差が認められた(女性>男性)。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The present study aims to explore the English learning motivation of students in the general education course of senior high schools in Japan. A set of questionnaires on English learning motivation was administered to 244 senior high school students. The data were analyzed first using a factor analysis in order to extract factors that could best explain the subjects' perception of their English learning motivation. The results revealed that their perception was explained by four kinds of motivation. The obtained data were further analyzed using a 2 x 2 MANOVA with the sum of the scores for each factor as the dependent variable and year (grade) and gender as the independent variables. The results indicated that there were significant differences between the 2nd year and the 3rd year (2nd year > 3rd year) for the intrinsic motivations (F1, F2) and amotivation (F3). It was also found that there were significant differences between males and females (females > males) for the intrinsic motivations / knowledge and growth (F1), extrinsic motivation (F3) and amotivation (F4) |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
日本教科教育学会 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0288-0334 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00247430 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
1 |
書誌情報 |
日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌
巻 26,
号 4,
p. 1-7,
発行日 2004-03-30
|
旧ID |
28112 |