Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
戦後英語教科書の量的分析 : New Jack and Betty, New High School English, Sunshine English Courseの比較を中心として |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Quantitative Analysis of Post-War English Textbooks : with a focus on New Jack and Betty, New High School English, and Sunshine English Course |
|
言語 |
en |
作成者 |
中村, 愛人
小篠, 敏明
中村, 朋子
坂元, 真理子
渡辺, 清美
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2002 日本教科教育学会 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
戦後英語教科書 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
量的分析 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
語彙分析 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Readability |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
これまで教科書の歴史的な発達の研究に関しては, 主観的な手法にとどまっており, いわゆる教科書発達史についての体系的な研究方法は確立されていないのが現状である。本研究は教科書の特徴をより客観的な形で明らかにし提示していくことを目的とし, この分野での新たな研究方法として明治から現代までの5セット(6種類)の中学校・高等学校の英語教科書をそれぞれデータベース化し, コンピュータによって量的な分析を行なった。(そのうち, 3セットは馬本他(2001)のデータを用いた。)分析結果として教科書ごとの類似点や相違点が統一的な指標から明らかになった外, 今まで一般に言われてきたり先行研究で印象として指摘されてきた点が客観的な形で裏付けられた。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
Study into the development of English textbooks is still at an early stage, and thus researchers tend to depend on qualitative study, such as reviewing, or qualitative analysis. Qualitative analysis has never been challenged in this area because of the large amount of materials and the lack of a standardized comparative method. This study introduced a new method of quantitative analysis, using computer software. In this study, we digitized all of the materials and then analyzed them in terms of the frequency of the vocabulary, their readability, and the frequency of the use of the relative clause and the passive voice. This study focused on the post-war English textbooks called New Jack and Betty: Step by Step, High School English, and Sunshine English Course, referring to the quantitative data of the textbooks published in the Meiji and Taisho Periods, i.e., The National Readers, The Globe Readers, and The Standard English Readers, used in Umamoto et al. (2001). In so doing, we believe that characteristics of the post-war English textbooks can be clarified and seen more objectively, and also that the present analysis will contribute to the historical study of the development of English textbooks in Japan. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
日本教科教育学会 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0288-0334 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00247430 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
61 |
書誌情報 |
日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌
巻 25,
号 2,
p. 61-68,
発行日 2002-09-30
|
旧ID |
28107 |