WEKO3
アイテム
コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011024
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011024470fabb7-3ee0-4efa-8a17-e3b4fe4e5bee
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Davidson's contribution to theories of communicative competence | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
柳瀬, 陽介
× 柳瀬, 陽介
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2002 日本教科教育学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | コミュニケーション能力 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第二言語教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 第二言語コミュニケーション | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 130 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | コミュニケーション能力に関して, 応用言語学においてはウィドウソンの論を例外として, 個人内での意味交渉などの動的過程を説明する理論は形成されなかった。本論は哲学者デイヴィドソンの議論が, ウィドウソンの論を拡充し, 第二言語教育に貢献するものであることを示す。デイヴィドソンの事前理論・即事理論の論証は, 言い誤り・聞き誤りを多く含む第二言語コミュニケーションをうまく説明する。彼の理論は, 特定のコミュニケーション成立からコミュニケーション能力を説明し, 原則に基づいた認知的な推論の働きがコミュニケーションに大きく関与していることを明らかにしている点で, コミュニケーション能力論に独自の貢献をなしている。彼の議論は, コミュニケーションは, 従来考えられていたように事前理論の共有によって成立するものではないこと, およびコミュニケーションを目指す教育は言語学的意味での「言語」を超えた教育となることを明らかにしている。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Although various theories of communicative competence have been put forward in applied linguistics, the dynamic process of negotiation of meaning in the individual has mostly been left unexplained, other than by Widdowson. This paper argues that Donald Davidson's philosophical analysis extends and elaborates Widdowson's argument and thus contributes to theories of communicative competence and second language education. Davidson's concepts of prior theories and passing theories are particularly suited to accounting for communication in a second language which is successful despite many mistakes and errors. Davidson starts his argument from the assumption of such successful communication, and not from the Chomskian ideal assumption of the knowledge of language. He then makes it clear that communication is a cognitive as well as a linguistic process. From his argument we learn that passing theories are one of the two major targets of second language education along with prior theories, and that teaching language for communication necessarily goes beyond the strict boundary of 'language' as is assumed in theoretical linguistics. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本教科教育学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0288-0334 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00247430 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
日本教科教育学会誌 日本教科教育学会誌 巻 25, 号 2, p. 1-10, 発行日 2002-09-30 |
|||||||||
旧ID | 28105 |