ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011024
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011024
470fabb7-3ee0-4efa-8a17-e3b4fe4e5bee
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_25-2_1.pdf BullJCRD_25-2_1.pdf (966.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル コミュニケーション能力論とデイヴィドソン哲学
言語 ja
タイトル
タイトル Davidson's contribution to theories of communicative competence
言語 en
作成者 柳瀬, 陽介

× 柳瀬, 陽介

ja 柳瀬, 陽介

en Yanase, Yosuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2002 日本教科教育学会
主題
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション能力
主題
主題Scheme Other
主題 第二言語教育
主題
主題Scheme Other
主題 第二言語コミュニケーション
主題
主題Scheme NDC
主題 130
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 コミュニケーション能力に関して, 応用言語学においてはウィドウソンの論を例外として, 個人内での意味交渉などの動的過程を説明する理論は形成されなかった。本論は哲学者デイヴィドソンの議論が, ウィドウソンの論を拡充し, 第二言語教育に貢献するものであることを示す。デイヴィドソンの事前理論・即事理論の論証は, 言い誤り・聞き誤りを多く含む第二言語コミュニケーションをうまく説明する。彼の理論は, 特定のコミュニケーション成立からコミュニケーション能力を説明し, 原則に基づいた認知的な推論の働きがコミュニケーションに大きく関与していることを明らかにしている点で, コミュニケーション能力論に独自の貢献をなしている。彼の議論は, コミュニケーションは, 従来考えられていたように事前理論の共有によって成立するものではないこと, およびコミュニケーションを目指す教育は言語学的意味での「言語」を超えた教育となることを明らかにしている。
言語 ja
内容記述
内容記述 Although various theories of communicative competence have been put forward in applied linguistics, the dynamic process of negotiation of meaning in the individual has mostly been left unexplained, other than by Widdowson. This paper argues that Donald Davidson's philosophical analysis extends and elaborates Widdowson's argument and thus contributes to theories of communicative competence and second language education. Davidson's concepts of prior theories and passing theories are particularly suited to accounting for communication in a second language which is successful despite many mistakes and errors. Davidson starts his argument from the assumption of such successful communication, and not from the Chomskian ideal assumption of the knowledge of language. He then makes it clear that communication is a cognitive as well as a linguistic process. From his argument we learn that passing theories are one of the two major targets of second language education along with prior theories, and that teaching language for communication necessarily goes beyond the strict boundary of 'language' as is assumed in theoretical linguistics.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 25, 号 2, p. 1-10, 発行日 2002-09-30
旧ID 28105
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:51:32.328469
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3