ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

第二言語(日本語)カリキュラム・デザインの根本原理 : 哲学的志向性と教育的価値体系を中心に

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011013
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011013
44dbeb7b-90e9-4532-b8c9-8d12abf9da2f
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullJCRD_21-4_17.pdf BullJCRD_21-4_17.pdf (648.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 第二言語(日本語)カリキュラム・デザインの根本原理 : 哲学的志向性と教育的価値体系を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル On the Fundamental Principles of Second Language Curriculum Design : Focus on Philosophical Orientations and Educational Value Systems
言語 en
作成者 縫部, 義憲

× 縫部, 義憲

ja 縫部, 義憲

en Nuibe, Yoshinori

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 1999 日本教科教育学会
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 1970年代から本格化した第二言語カリキュラム理論研究の枠組は、1. カリキュラム哲学、2. カリキュラム構成要素の概念化、3. カリキュラム過程の3つに分けられる。本論では、第二言語カリキュラム哲学を中心として、哲学的志向性と教育的価値体系に分けて論じる。哲学的志向性はアトミズム、プラグマティズム、ホーリズムに分類され、教育的価値体系は古典的ヒューマニズム、再編主義、進歩主義に細分化される。本論の基本的立場は自己実現という哲学的志向性と進歩主義という教育的価値体系を支持するが、自己実現は情意的・社会的要因であるのに対して、進歩主義は相対的には認知的要因に偏っている。そこで、進歩主義を基礎として、情意的・社会的要因を加味した新しい教育的価値体系である「現代的ヒューマニズム」を提示する。これらのカリキュラム哲学に基づいて、従来の第二言語カリキュラムを分析し、ヒューマニスティック第二言語カリキュラム・デザインの根本原理を提案する。
言語 ja
内容記述
内容記述 The paper presents the results of an analysis of curriculum philosophy based on curriculum theory. The author first categorized philosophy into atomism, pragmatism and holism; and used holism as the basis for the discussion of curriculum philosophy. Then, the philosophy of second systems. Philosophical orientations of a curriculum may be one of the following five areas: cognitive processes, self-actualization, social reconstruction and relevance, academic rationalism, and curriculum as technology. According to its educational value systems, curriculum may be categorized as classical humanism, reconstructionism and progressivism. Based on this, the author thinks that humanistic curriculum is founded on self-actualization as its philosophical orientation and progressivism as its educational value system. However, the author modifies progressivism and gives the new name modern humanism, which differs in progressivism with the integration of cognitive and affective dimensions into humanistic curriculum.
言語 en
出版者
出版者 日本教科教育学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0288-0334
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00247430
開始ページ
開始ページ 17
書誌情報 日本教科教育学会誌
日本教科教育学会誌

巻 21, 号 4, p. 17-25, 発行日 1999-03-31
旧ID 25125
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:51:11.065363
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3