WEKO3
アイテム
第二言語(日本語)カリキュラム・デザインの根本原理 : 哲学的志向性と教育的価値体系を中心に
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2011013
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/201101344dbeb7b-90e9-4532-b8c9-8d12abf9da2f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 第二言語(日本語)カリキュラム・デザインの根本原理 : 哲学的志向性と教育的価値体系を中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | On the Fundamental Principles of Second Language Curriculum Design : Focus on Philosophical Orientations and Educational Value Systems | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
縫部, 義憲
× 縫部, 義憲
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 1999 日本教科教育学会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | 1970年代から本格化した第二言語カリキュラム理論研究の枠組は、1. カリキュラム哲学、2. カリキュラム構成要素の概念化、3. カリキュラム過程の3つに分けられる。本論では、第二言語カリキュラム哲学を中心として、哲学的志向性と教育的価値体系に分けて論じる。哲学的志向性はアトミズム、プラグマティズム、ホーリズムに分類され、教育的価値体系は古典的ヒューマニズム、再編主義、進歩主義に細分化される。本論の基本的立場は自己実現という哲学的志向性と進歩主義という教育的価値体系を支持するが、自己実現は情意的・社会的要因であるのに対して、進歩主義は相対的には認知的要因に偏っている。そこで、進歩主義を基礎として、情意的・社会的要因を加味した新しい教育的価値体系である「現代的ヒューマニズム」を提示する。これらのカリキュラム哲学に基づいて、従来の第二言語カリキュラムを分析し、ヒューマニスティック第二言語カリキュラム・デザインの根本原理を提案する。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The paper presents the results of an analysis of curriculum philosophy based on curriculum theory. The author first categorized philosophy into atomism, pragmatism and holism; and used holism as the basis for the discussion of curriculum philosophy. Then, the philosophy of second systems. Philosophical orientations of a curriculum may be one of the following five areas: cognitive processes, self-actualization, social reconstruction and relevance, academic rationalism, and curriculum as technology. According to its educational value systems, curriculum may be categorized as classical humanism, reconstructionism and progressivism. Based on this, the author thinks that humanistic curriculum is founded on self-actualization as its philosophical orientation and progressivism as its educational value system. However, the author modifies progressivism and gives the new name modern humanism, which differs in progressivism with the integration of cognitive and affective dimensions into humanistic curriculum. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本教科教育学会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0288-0334 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00247430 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 17 | |||||||||
書誌情報 |
日本教科教育学会誌 日本教科教育学会誌 巻 21, 号 4, p. 17-25, 発行日 1999-03-31 |
|||||||||
旧ID | 25125 |