ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

中学校国語教科書における説明的文章教材のカリキュラム性 : 平成28年度版第1学年にみる「事実と意見」の表現から

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2010415
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2010415
93a599c0-93f2-40c8-88d4-d4f59079db45
名前 / ファイル ライセンス アクション
JournalYU_2_239.pdf JournalYU_2_239.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 中学校国語教科書における説明的文章教材のカリキュラム性 : 平成28年度版第1学年にみる「事実と意見」の表現から
言語 ja
タイトル
タイトル A Curriculum Study of Expository Reading Material in Japanese Language Textbooks for Lower Secondary Schools : By Reviewing the Representation of "facts" and "opinions" on 2016 Edition Textbooks
言語 en
作成者 舟橋, 秀晃

× 舟橋, 秀晃

ja 舟橋, 秀晃

en Funahashi, Hideaki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 by Author
主題
主題Scheme Other
主題 事実
主題
主題Scheme Other
主題 意見
主題
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
主題
主題Scheme Other
主題 段階性
主題
主題Scheme Other
主題 順序性
主題
主題Scheme Other
主題 Fact
主題
主題Scheme Other
主題 Opinion
主題
主題Scheme Other
主題 Course of Study
主題
主題Scheme Other
主題 Gradualism
主題
主題Scheme Other
主題 Gradual Shift
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 「事実と意見の読み分け」については小学校から繰り返し指導事項に取り上げられているが,実際の指導には学年が進むにつれ段階性が求められるはずである。ただし管見によれば,中学校における具体的な指導の段階性について,現状ではあまり考慮されていない。そこで本稿では,中1における「事実と意見の読み分け」の指導のあり方を検討するために,国語教科書所収の中1の説明的文章教材の事実と意見の表現を教材ごとに分析した。 5社の19教材を総合すると,既に世に広く知られた物事の仕組みや因果関係を筆者が読者の知識や経験に働きかけつつ説明する教材から,筆者自身が見出した発見の意義や価値を筆者が自身の行為や経験を踏まえて説明する教材へと向かう順序性が確認できた。その教材配列の順序に,客観的な教材から扱い始め,次第により主観的な教材へ向かうような,段階的指導の可能性を見出すことができる。
言語 ja
内容記述
内容記述 According to the Instruction Items in the Course of Study, Japanese language courses should teach how to distinguish "facts" from "opinions" in expository reading material. Though gradualism is indispensable, many teachers from primary to lower secondary schools seem to repeat a same explanation and classroom activity. This study aims to see the gradualism in expository reading materials on textbooks for the first grade in lower secondary school. Nineteen materials on 2016 Edition Japanese language textbooks from five publishers were chosen and "facts" and "opinions" representation in the expository reading materials were analyzed. The result shows that there is a gradual shift among the materials through the first year in lower secondary school; the materials for earlier semesters include more explicit factual representation such as the mechanisms or the causal relations of events that people already accept as "facts" and the later part of the textbooks includes more subjective representation where the distinction between "facts" and "opinions" are not very explicit. This finding suggests that teachers should start teaching the distinction between "facts" and "opinions" with objective materials and shift to more subjective materials to guide students to be a better learner.
言語 en
出版者
出版者 大和大学
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ AO
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
関連情報
識別子タイプ URI
関連識別子 http://www.yamato-u.ac.jp/research/bulletin.html
関連情報
識別子タイプ NAID
関連識別子 120005829530
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-020X
開始ページ
開始ページ 239
書誌情報 大和大学研究紀要
Journal of Yamato University

巻 2, p. 239-248, 発行日 2016-03-15
旧ID 40818
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:31:02.128826
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3