Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
アカデミックプレゼンテーションに関する学習効果のチェックリストによる評価と対面授業有無の比較 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Comparison of Learning Effectiveness on Academic Presentation with and without Face-to-Face Teaching by Checklist |
|
言語 |
en |
作成者 |
天野, 由貴
隅谷, 孝洋
長登, 康
稲垣, 知宏
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2021 by the Information Processing Society of Japan |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
本著作物の著作権は情報処理学会に帰属します。本著作物は著作権者である情報処理学会の許可のもとに掲載するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。 The copyright of this material is retained by the Information Processing Society of Japan (IPSJ). This material is published on this web site with the agreement of the author (s) and the IPSJ. Please be complied with Copyright Law of Japan and the Code of Ethics of the IPSJ if any users wish to reproduce, make derivative work, distribute or make available to the public any part or whole thereof. |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
講義動画 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
プレゼンテーション |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
スライドデザイン |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
チェックリスト |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
lecture video |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
presentation |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
slide design |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
checklist |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
広島大学では,学部新入生必修科目「大学教育入門」を開講している.2019年度まで,全15回のうち1回「アカデミック・プレゼンテーション」の授業を反転授業として実施していた.コロナ禍の影響もあり2020年度と2021年度はオンライン授業のみとなり、対面授業は行わなかった.課題として学生が提出したスライドのデザインをチェックリストに基づいて採点し,反転授業とオンライン授業の結果を比較検討した.動画の視聴をしたグループのほうがしなかったグループより採点結果が良かった.また,対面授業を行なった2019年度よりも対面授業を行なっていない2021年度の方が採点結果が良かった. |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
"Introduction to University Education" is a compulsory course for fresh undergraduate students at Hiroshima University. Until the 2019 academic year, one of the 15 classes, "Academic Presentation," was offered as a flipped classroom. Due to the Corona disaster, only online classes were offered in FY2020 and FY2021, and no face-to-face classes were held. In this study, slide designs submitted by students as assignments were graded based on a checklist, and the results of the flipped class and the online class were compared. The group that watched the video scored better than the group that did not. And, the score result was better in fiscal 2021 in fiscal 2019 and fiscal 2021. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
情報処理学会 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
URI |
|
|
関連識別子 |
http://id.nii.ac.jp/1001/00214061/ |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
1 |
書誌情報 |
情報処理学会研究報告. コンピュータと教育
巻 2021-CE-162,
号 24,
p. 1-6,
発行日 2021-11-27
|
旧ID |
51574 |